سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

قطار ابدی

نویسنده: جواد ترشیزی

ناشر: گوشه

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۱۹۲

شابک: ۹۷۸۶۲۲۹۹۳۴۱۸۰


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
قطار ابدی

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

قطار ابدی قصه‌ی آوارگی و درماندگی است.‌ درماندگی از یافتن زمینی امن برای زندگی و سکونت. این کتاب قصه‌ی جامعه‌ای کوچک در قطار است که درآن همه باهم در حال منازعه هستند، جامعه‌ای که عشقی در آن صورت نمی‌گیرد، جامعه‌ای که افرادش تنها منافع خود را ارحج می‌دانند. این روزها که مهاجرت و پناهندگی نقل هر مجلسی است، خواندن چنین داستان‌هایی بیش از پیش این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا ساحل امنی برای مهاجرین وجود دارد؟


قطعاً تمام مهاجرین زمانی که قصد جلای وطن دارند با خود می‌اندیشند که مدتی را باید سرگردان باشند تا بتوانند خود را دوباره پیدا کنند. ولی تصور یک سرگردانی ابدی و سفری مادام‌العمر، قادر است هر مهاجری را از تصمیم به مهاجرت منصرف‌ کند.


قطار ابدی فرزند زمان یا مکان خاصی نیست. نمی‌توان آن را به عراق، سوریه، ایران یا افغانستان نسبت داد. یا حتی مهاجرین جنگ‌های جهانی اول یا دوم.


جواد ترشیزی، نویسنده‌ی اثر با علم به جهان‌شمول بودن این معضل، از انتخاب اسامی فارسی نیز پرهیز کرده تا ملیت افراد ساکن در قطار ابدی برای‌مان مجهول باشد.


راوی جوان داستان، در عین درون‌گرایی و افسردگی ناشی از تنهایی، در این سفر طولانی، پیام‌آور امید برای نسل‌دوم آدم‌های قطار ابدی است و در جایی از قطار هم در تکاپوی کاشتن بذر امید است اما در نهایت می‌بینیم که در پایان داستان نتیجه‌ی متفاوتی را رقم می‌زند.


از نکات برجسته دیگر داستان می‌توان به پرداختن به جزئیات در شخصیت‌پردازی‌ها، تصویرسازی‌های جنگ، همچنین گره‌های کوچک در ماجراپردازی اشاره کرد که همزمان با پیش‌برد داستان، آفرینشگر کشش و تعلیق نیز هستند.

 

بر خلاف دیگر داستان‌ها و رمان‌های نویسنده که مباحث شخصی و روابط بین‌آدم‌ها را مورد توجه قرار می‌داد، قطار ابدی به جنگ، عوارض و پیامدهای بعد از جنگ پرداخته است، که مهم‌ترین‌ آن موضوع محوری داستان و آواره‌شدن برخی آدم‌ها به‌واسطه‌ی جنگ، بمباران و… است.


نکته‌ی دیگری که در قطار ابدی قابل‌اعتناست، این است که همواره جنگ‌ها پایان می‌یابند اما مشکلات آدم‌ها تمام نمی‌شود و قطار ابدی که به صورت نمادین، مادام‌العمر برای آدم‌های همیشه در سفر، در حرکت است، می‌خواهد از همان پیامدها ابدی برای آواره‌گان جنگ بگوید.

 

این رمان نسبتاً کوتاه که ۱۸۵ صفحه دارد به‌تازگی توسط نشر گوشه وارد بازار شده است و با توجه به همسویی با اخبار سیاسی منطقه و‌ به روز بودن درون‌مایه‌اش امکان این را دارد که به خوبی مورد استقبال منتقدان و مخاطبان قرار گیرد.

 

 

قطار ابدی

نویسنده معرفی: مرجانه حسین‌زاده

نویسنده معرفی: گیتی صفرزاده

نوشته‌ها و کتاب‌های مرتبط


2 دیدگاه در “قطار ابدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *