سایت معرفی و نقد کتاب وینش

پرویز شاپور؛ ترسیم کاریکاتور با کلمه

در ادبیات فارسی معاصر چهره‌های تأثیرگذاری هستند که هرکدام به علتی مطرح و ماندگار شده‌اند. وینش قصد دارد هر ماه با عنوان «قلم ماندگار» پرونده‌ای برای یکی از این نویسندگان تهیه کند. در این پرونده‌ها ضمن معرفی نویسنده و آثارش، دلیل مطرح شدن و ماندگاری یا بحث‌برانگیزی آثار او طرح می‌شود تا فرصتی برای آشنایی و نگاه دقیق‌تر به فعالیت‌های ادبی معاصر داشته باشیم. دوازدهمین پرونده این مجموعه به پرویز شاپور اختصاص دارد.

 

 

 

 

 

 

 

پرویز شاپور؛ ترسیم کاریکاتور با کلمه

 

 

 

پرویز شاپور نگاه و قلمی ویژه داشت. همین باعث شد که احمد شاملو وقتی اولین‌بار با نوشته‌های او مواجه شد نام آنها را کاریکلماتور گذاشت و در مجله خوشه چاپ کرد.

کاریکلماتور تلفیقی از دو کلمه کاریکاتور و کلمات است. نامگذاری شاملو اشاره به این داشت که این نوشته‌ها به نوعی کاریکاتورهایی هستند که به قالب کلمه درآمده‌اند. در حقیقت نوشته‌های شاپور تصویرهای ذهن شوخ و طنازش بودند.

البته آثار شاپور پیش از آن هم به چاپ می‌رسید، به ویژه در نشریه طنز آن زمان (توفیق) که نگاه شوخ‌طبعانه‌اش مجال حضور می‌یافت. اما پس از نامگذاری شاملو بود که به عنوان سبک و نگاهی مستقل دیده شد و اولین مجموعه کارهایش در سال 1350 توسط بیژن اسدی‌پور به چاپ رسید.

 

پس از انقلاب نیز شاپور نوشتن را هم به صورت مستقل و هم در نشریه گل‌آقا ادامه داد. با اینکه او در اواخر دهه 70 درگذشت اما در سال‌های بعد سبک نوشتار او علاقمندان زیادی دربین جوانان پیدا کرد و افراد بسیاری به شیوه او روی آوردند و کاریکلماتور نوشتن.

 

برای آشنایی بیشتر با شاپور و کاریکلماتور مطلب زیر از مهدی فرج‌اللهی را که خودش هم کاریکلماتورنویس است بخوانید.

 

 

نوشته‌های شاپور گرچه سبک و نگاهی ویژه خودش داشت اما کوتاه‌نویسی در ادبیات فارسی سابقه طولانی دارد. بخشی از هنر شاپور استفاده از ظرفیت‌های زبانی فارسی است که در نوشته‌های قدما نیز دیده می‌شد. دکتر اسماعیل امینی در این مقاله به بررسی ویژگی‌های زبانی کاریکلماتورهای شاپور پرداخته.

 

 

با اینکه عمده شهرت پرویز شاپور به خاطر کاریکلماتورهایش است اما او طراحی نیز می‌کرد. طرح‌های او نیز مثل نوشته‌هایش سبکی خاص داشت. موش، گربه و سنجاق‌قفلی از سوژه‌های مورد علاقه‌اش برای طراحی بودند. مطلب گربه روی سنجاق‌قفلی این بخش از کار شاپور را معرفی می‌کند.

 

 

از شاپور چندین کتاب باقی مانده که اکثر آنها کاریکلماتورهایش هستند. کتاب گزینه کاریکلماتورهای پرویز شاپور کتاب مناسبی برای آشنایی با کار اوست. با این کتاب در اینجا آشنا شوید.

 

 

شاپور با اینکه روحیه شوخ‌طبعانه داشت اما چندان اهل مصاحبه‌های جدی نبود. بخشی از گفت‌وگوی انجام شده با او را که در سالنامه گل‌آقا به چاپ رسیده برایتان انتخاب کرده‌ایم.

 

 

در پایان این پرونده، نگاهی کنیم به برخی از نقاشی‌های پرویز شاپور که کیفیت خاص نوشته‌هایش را به یاد می‌آورد.

 

 

نظر شما درباره کاریکلماتور چیست؟ برای ما بنویسید.

 

 

 

 

 

سفر

  این مقاله را ۲۳ نفر پسندیده اند

یک دیدگاه در “پرویز شاپور؛ ترسیم کاریکاتور با کلمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *