سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

کی۲، زندگی و مرگ در خطرناک‌ترین کوه دنیا

نویسنده: اد ویسترز

مترجم: گلبرگ درویشیان

ناشر: چشمه

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۶

تعداد صفحات: ۳۷۸

شابک: ۹۷۸۶۰۰۲۲۹۷۴۹۵


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
کی۲

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

در دنیا ۱۴ قله با ارتفاع بالای ۸ هزار متر وجود دارد و فقط ۳۸ نفر هستند که توانسته‌اند همه‌ی این ۱۴ قله را فتح کنند. از بین این ۳۸ نفر هم فقط ۱۸ نفر هستند که همه‌ی این قله‌ها را بدون کمک کپسول اکسیژن فتح کرده‌اند. اد ویسترز نویسنده‌ی کتاب کی۲، زندگی و مرگ در خطرناک‌ترین کوه دنیا یکی از این ۱۸ نفر است.

اورست بلندترین و مشهورترین قله‌ی دنیا است؛ اما خطرناک‌ترین کوه دنیا نیست. مخوف‌ترین کوه دنیا کی‌۲ است. قله‌ای که با ۸۶۱۱ متر ارتفاع رتبه‌ی دوم قله‌های بلند دنیا را دارد و تا همین امسال (۲۰۲۱) هیچ بنی‌بشری در فصل‌های سرد سال نتوانسته‌ بود آن را فتح کند. کی۲ قله‌ی کشنده‌ای است. از هر ۴ نفری که راهی فتح این قله شده، ۱ نفر تا ابد در دامنه‌های کی۲ باقی مانده است.

در ۱۱ اوت سال ۲۰۰۸ کی‌۲ باز هم طبیعت وحشی‌اش را نشان داد. از گروه ۳۰ نفره‌ای که از کشورهای مختلف راهی فتح کی۲ شده بودند ۱۱ نفرشان برنگشتند. همین حادثه باعث شد تا اد ویسترز، کوه‌نورد آمریکایی دست به قلم شود. برای او هم کی۲ یکی از آرزوهای بزرگ زندگی بود که بالاخره توانسته بود آن را فتح کند. او قبل از فتح کی۲ مطالعات زیادی در مورد این قله‌ی مخوف انجام داده بود. تراژدی ۱۱ اوت سال ۲۰۰۸ باعث شد تا او به کمک دیوید رابرتز حاصل مطالعات و تجربه‌اش را بنویسد و به نام کتاب کی۲، زندگی و مرگ در خطرناک‌ترین کوه دنیا منتشر کند.

 

K2

 

 

کتاب دو فصل کلی دارد. در فصل اول اد ویسترز تاریخی از تلاش‌های بنی‌بشر برای فتح کی۲ و حوادث تراژیکی که در یک قرن اخیر در راه فتح این قله اتفاق افتاده را روایت می‌کند. حوادث سال‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۳۹ و ۱۹۵۳ و ۱۹۵۴ و ۱۹۸۶ و در نهایت حادثه‌ی سال ۲۰۰۸. در فصل بعدی او تجربه‌ی خودش از فتح قله‌ی کی۲ را می‌گوید.

اد ویسترز کتاب دیگری هم دارد که هنوز به فارسی ترجمه نشده است، کتابی به نام هیچ‌ میان‌بری به قله نیست که درباره‌ی بالارفتن از ۱۴ قله‌ی بالای ۸۰۰۰ متر جهان است. خودش در مقدمه‌ی کتاب کی۲ می‌گوید که روایت او از کی۲ در آن کتاب متفاوت از این یکی کتاب است. او در این کتاب فقط تاریخی از قله‌ی مخوف کی۲ را ارائه نمی‌کند، بلکه درس‌هایی درباره‌ی کی۲ و درس‌هایی درباره‌ی کوه‌نوردی را هم می‌گوید.

بعد از هر حادثه‌ی کوه‌نوردی خیل عظیمی از مردم کوه‌نوردان را سرزنش می‌کنند که چرا با جان خود بازی کرده‌اند؟ مگر کوه فرار می‌کرد که این آدم این همه زور زده‌اند برای فتح کردنش؟ اد ویسترز از عطش فراتر رفتن از محدودیت‌های انسان بودن در کوه‌نوردی می‌گوید و این‌که کوه‌نوردی رفتن به دل طبیعت است، جایی که قدرت‌هایی خارج از اختیار انسان رخ نشان می‌دهند و فقط در این صورت است که انسان شخصیت خودش را خواهد شناخت: طبیعت مدرسه‌ی شخصیت است.

 

اد ویسترز

 

 

کتاب کی۲ را گلبرگ درویشیان (دختر مرحوم علی‌اشرف درویشیان) ترجمه کرده است. سهند عقدایی که خودش هم هیمالیانورد است و در روز حادثه‌ی سال ۲۰۰۸ در پاکستان بود و دومین قله‌ی سرسخت دنیا (نانگا پاربات) را فتح کرده بود بر کتاب مقدمه‌ای خواندنی نوشته است. او در این مقدمه از تلاش‌های ۶ کوهنورد ایرانی برای فتح کی۲ می‌گوید که فقط ۳ نفرشان موفق به فتح قله شدند. او کتاب این کتاب را علاوه بر تاریخ صعودها به این قله، تاریخ تکامل رشته‌ی کوه‌نوردی هم می‌نامد.


در بین ۱۸ نفری که در کل تاریخ توانسته‌اند هر ۱۴ قله‌ی ۸۰۰۰ تایی را بدون کپسول فتح کنند، نام یک ایرانی هم به چشم می‌خورد: عظیم قیچی‌ساز. اما از عظیم قیچی‌ساز هیچ کتابی مانند کی۲، زندگی و مرگ در خطرناک‌ترین کوه دنیا منتشر نشده؛ شاید جای نویسنده‌ای مثل دیوید رابرتز در کنارش خالی است که تا با همدیگر کتابی خواندنی مثل کی۲ بنویسند.

 

کی۲، زندگی و مرگ در خطرناک‌ترین کوه دنیا

 

 

نویسنده معرفی: پیمان حقیقت‌طلب

4 دیدگاه در “کی۲، زندگی و مرگ در خطرناک‌ترین کوه دنیا

  1. فاطی می گوید:

    ای کاش کتاب نانگاپاراباد را هم معرفی می کردین هر چند خخخخخییییلللیییی قدیمی ه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *