چهار سخنرانی درباره مارکسیسم

مارکس هنوز هم بعد از نزدیک به ۱۵۰ سال، جزو ده نظریه‌پرداز برتر دنیاست”

ومطالعه‌ی دیدگاه‌های او از واجبات دنیای متلاطم از زیاده‌خواهی‌های نظام سرمایه‌داری جهانی امروز است…

83000 تومان 74700 تومان

19 عدد در انبار

«چهار سخنرانی درباره مارکسیسم» اثری از پال ام سوییزی، اقتصاددان و تئوریسین مارکسیست آمریکایی است. در زمانه‌ای که در نظرسنجی‌های معتبر در خود جوامع سرمایه‌داری، مارکس هنوز بعد از نزدیک به ۱۵۰ سال، جزو ده نظریه‌پرداز برتر دنیا برگزیده می‌شود، مطالعه آثار او و آثار مرتبط با آراء و دیدگاه‌های او از واجبات دنیای متلاطم از زیاده‌خواهی‌های نظام سرمایه‌داری جهانی امروز است. و یکی از بهترین مارکس‌شناسان، که بهتر از خود کارهای مارکس ما را با دیدگاه‌های او آشنا می‌کند، پال سوییزی است.

سخنرانی‌هایی که مبنای این کتاب قرار گرفته است، در سال ۱۹۷۹ در دانشگاه هوسی (Hosei Unversity) درباره‌ی موضوع از پیش تعیین‌ شده‌ی «مارکسیسم امروزه» ارائه شده است. این کتاب در چهار فصل به دیدگاه‌های مارکس می‌پردازد: «دیالتیک و متافیزیک»، «تضادهای سرمایه‌داری»، «کشورهای مرزی، پیرامونی و بحران سیسیتم» و «مارکسیسم و آينده».

 

گزیده‌ای از کتاب چهار سخنرانی درباره مارکسیسم

آدم هر از گاهی با ارجاعاتی به مکتب مارکسیسم مانتلی ریویو مواجه می‌شود. اگر این مکتب به معنی مجموعه‌ای از عقاید برانگیخته و هدایت‌شده توسط یک یا دو شخصیت غالب معنی و تفسیر شود، همان‌گونه که فکر می‌کنم غالبا واژه‌ی «مکتب» این معنی را می‌دهد، قطعا گمراه‌کننده خواهد بود. هر کدام از اعضای گروه که ارتباط نزدیک با نشریه‌ی مانتلی ریویو داشته است، از مسیر متفاوت و تحت تاثیر تالیف متفاوتی به مارکسیسم رو آورده است. موضوعاتی که برای کار انتخاب کرده‌اند و توجه خاصی که نزد آنها شکل گرفته است از تجارب و علایق خودشان رشد یافته است. اگر، از طرف دیگر، «مکتب» چیزی بیشتر از همکاری هماهنگ اعضای گروه معنی ندهد؛ یعنی این معنی را بدهد که از یکدیگر انتقاده کرده و روی عقاید هم اثر گذاشته‌اند، و جریاناتی از کار ایجاد کرده‌اند که در کل ثبات درونی داشته و به شکل‌گیری تمایل در درون چارچوب کلی نوعی از مارکسیسم کمک کرده‌اند که خوشایند متفکران جوان رادیکال و فعالان سیاسی، نه تنها در آمریکای شمالی بلکه در مناطق دیگر نیز بوده است، یعنی هم در مناطق توسعه‌یافته و هم توسعه‌نیافته‌ی دنیای کاپیتالیستی –  و آنها نیز به نوبه‌ی خود آن را بسط و گسترش داده‌اند.

مترجم

یوسف نوری‌زاده

گروه سنی

بزرگسال

قطع

رقعی

نوع جلد

شومیز

سال چاپ

1397

تعداد صفحه

164

شابک

9786002965189

نویسنده

پال ام سوییزی

ناشر

انتشارات پیدایش

از مجموعه‌‌ی

کتاب بزرگسال

نظر خوانندگان

هنوز هیچ نظری درباره این کتاب ثبت نشده است.

اولین خواننده‌ای باشید که در رابطه با این اثر نظر می‌دهید “چهار سخنرانی درباره مارکسیسم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهای شگفت انگیز