داراب‌نامه (ادبیات کهن)

داراب نامه داستان زندگی پر فراز و نشیب داراب پسر اردشیر از شاهان كیانی است.

داستانی که هزاران سال سینه به سینه در میان ایرانیان روایت شده …

82000 تومان 73800 تومان

16 عدد در انبار

داراب‌نامه طرسوسی داستانی است منثور در احوال داراب پسر یکی از پادشاه کیانی، نشر پیدایش این کتاب را با بازنویسی محمدرضا یوسفی و تصویرگری راحله برخورداری از مجموعه ادبيات كهن برای نوجوانان منتشر کرده است.

در قرن شش هجری قمری ابوطاهر محمد طرسوسی از قصه‌گویان بنام آن دوره، این افسانه را به صورت مكتوب درآورده است. كتاب حاضر قسمت‌هایی از زندگی داراب را با نثری شیرین و روان روایت می‌كند.

سرگذشت داراب‌نامه

 شکل کنونی داستان نوشته ابوطاهر طرسوسی (یا طرطوسی) است و به همین جهت کتاب را با عنوان داراب‌نامه طرسوسی می‌شناسند. از این کتاب نسخه‌های فراوانی در دست نیست. در پی پریشانی برآمده پس از حمله مغول و با سنگین‌تر شدن سایهٔ اسلام بر ایران و رواج تعصبات ضد ایرانی، از رونق داستان‌های ملی کاسته شد و قهرمانان ملی با نمونه‌های اسلامی جایگزین شدند. داستان داراب نیز از رونق افتاد و چندان رونویسی نشد. از دیگرسوی، کم‌رواجی داستان باعث شده‌است که فساد خاسته از تصرف کاتبان در کتاب کمتر راه یابد. به‌طوری که اختلاف در نسخه‌های موجود داراب‌نامه ناچیز و بیشتر از نوع ضبط نادرستِ کلمه‌هاست که بیشتر برآمده از قرائت نادرست است.
نثر کتاب از عالی‌ترین نمونه‌های نثر فارسی در دوره اول (قبل از مغول) است و به لهجه تخاطب آن زمان نزدیک است. به علت نزدیکی نویسندگان این داستان‌های عامیانه (سمک عیار نمونه دیگر است) به مردم عادی، نثر کتاب و زبان روایت بسیار طبیعی و بی تکلف است و کمتر از امثال و آیات عربی و تکلف‌های ادبی برآمده از علوم اسلامی و ادبیات عرب استفاده شده است.
اصل داستان حماسی داراب به زمان ساسانی بازمی‌گردد. سرانجام با تحریر ابوطاهر به شکل کنونی درآمده‌است. کتاب سرگذشت داراب پادشاه کیانی پسر بهمن (کی اردشیر)، و دختر او، همای چهر آزاد را روایت می‌کند. نفوذ عناصر سامی/اسلامی در بخش نخستِ کتاب، که شرح احوال داراب است، کم است. بخش مربوط به اسکندر از نفوذ عناصر اسلامی، یونانی، و سریانی خالی نیست. با این حال تصویری که از اسکندر در این کتاب داده شده‌است با آن چیزی که در باقی اسکندرنامه‌ها به چشم می‌خورد، متفاوت است. به این معنا که دست‌کم سایه‌ای از تیرگی شخصیت این جنگجوی مقدونی و بیزاری ایرانیان پیش از اسلام از وی در کتاب به چشم می‌خورد.
تصویرگر

راحله برخورداری

گروه سنی

نوجوان 14+

قطع

وزیری

نوع جلد

شومیز

سال چاپ

1396 چاپ چهارم

تعداد صفحه

164

شابک

978-964-349-563-3

نویسنده

محمدرضا یوسفی

ناشر

انتشارات پیدایش

از مجموعه‌‌ی

ادبيات كهن برای نوجوانان

نظر خوانندگان

هنوز هیچ نظری درباره این کتاب ثبت نشده است.

اولین خواننده‌ای باشید که در رابطه با این اثر نظر می‌دهید “داراب‌نامه (ادبیات کهن)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهای شگفت انگیز