سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

یحیای زاینده رود

نویسنده: کیهان خانجانی

ناشر: پیدایش

نوبت چاپ: ۳

سال چاپ: ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۱۰۸

شابک: ۹۷۸۶۰۰۲۹۶۴۱۷۵


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
یحیای زاینده رود

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

لیست مقالاتی که از این کتاب استفاده کرده اند

از دیگر نویسندگانی که در نوشته‌های او می‌توان رد پای اصفهان را پیدا کرد، کیهان خانجانی از نویسندگان مطرح معاصر است که کتابی با نام یحیای زاینده‌رود را نوشته است.

یحیای زاینده‌رود که رتبه اول جایزه داستان مازندران در سال ۱۳۹۸ را کسب کرده، مجموعه‌داستانی است با هفت داستان «روضه‌الشهدا»، «پونه»، «روشنای یلداشبان»، «قصه به سر نمی‌رسد»، «پلنگ مهتابی تاریک»، «به استناد پاسگاه» و «یحیای زاینده‌رود» که با نگارشی ساده و زبانی بی‌آلایش نگاشته شده و در سال ۱۳۹۸ به عنوان بهترین مجموعه‌داستان مازندران برگزیده شد. داستان‌های این مجموعه اشارات جغرافیایی و عناصر شهری بسیاری دارند؛ مثل اشاره به «زاینده‌رود» در اصفهان و «گورستان تازه‌آباد» در رشت و بسیاری جاهای دیگر که تداعی‌گر نگاهی برآمده از واقعیات بیرونی است.

 

کیهان خانجانی

 

 

در بخشی از داستان «یحیای زاینده‌رود» که در فضای شهر اصفهان رخ می‌دهد می‌خوانیم: «بلند شدم. دوباره به پل رسیدم. خواستم بزنم به شلوغی چهارباغ، خواستم اصفهان را نشان یحیی بدهم: هشت‌بهشت، عالی‌قاپو، چهلستون، نقش‌جهان، اما باز روی سی‌وسه‌پل بودم. انگار تقدیر ما تا همین پل بود. انگار بگو جداندرجد تا به سی‌وسه‌پل می‌رسیدیم، آفتاب می‌افتاد پشت کوه و باید برمی‌گشتیم؛ اگر نه ترمینال اتوبوس نبود؛ اگر نه ماشین‌های خطی تا شهرضا و خطی‌های آنجا تا دهاقان گران بود… .»

از خانجانی آثار دیگری همچون بند محکومین (بهترین رمان سال ۱۳۹۶ به انتخاب جایزه احمد محمود و بهترین رمان سال ۱۳۹۶ هفتمین جشنواره مجلۀ تجربه)، آنک آخرالزمان، عشقنامه ایرانی و کاتبان روایت چندم منتشر شده است.

نویسنده معرفی: افسانه دهکامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *