سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

چگونه می نویسم؟

نویسنده: کاظم رهبر

ناشر: کتاب خورشید

نوبت چاپ: ۲

سال چاپ: ۱۳۹۷

تعداد صفحات: ۱۶۴


تاکنون 2 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
چگونه می نویسم

تاکنون 2 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

چگونه می نویسم؟

 

 

«هر کدام از ما در طی روز به بهانه‌های مختلف می‌نویسیم. این نوشته‌ها ممکن است، نوشتن یک پیامک باشد، یا یک نامه. از طرف دیگر، ما گاهی با دیدن یک اتفاق یا شنیدن یک موضوع اجتماعی، می‌خواهیم مطلبی بنویسیم و آن را در شبکه‌های اجتماعی، یا رسانه‌ها به عنوان یک نظر منتشر کنیم.»

این ایده کاظم رهبر، روزنامه نگار قدیمی است که سبب شده است مجموعه 8 جلدی از کتاب چگونه می‌نویسم؟ را تهیه کند. این روزنامه‌نگار قدیمی سابقه سال‌ها فعالیت دارد و اولین بار در سال 78 در روزنامه آفتاب امروز بود که این ایده به ذهنش رسید. این ستون هر بار شامل مطلبی بود از یک نویسنده که می‌گفت هر روز چگونه می‌نویسد، و در مورد مسایل و مشکلاتش صحبت می‌کرد. پس از انتشار این مطالب در روزنامه و استقبالی که شد، تصمیم گرفت تا برای علاقمندانی که آن‌ها را در روزنامه نخوانده بودند، گردآوری کرده و به صورت کتاب منتشر کند.

 

کاظم رهبر
کاظم رهبر

 

 

در واقع برخی از ما شاید نمی‌دانیم چطور می‌شود شعر، داستان، خبر و … نوشت، این مجموعه  به گفته کاظم رهبر «حاصل تجربیات کسانی است که سال‌ها نوشته‌اند و در کوتاهترین زمان، با بهترین بیان ، دیگر علاقمندان را  راهنمایی می‌کند . آن‌ها  می‌گویند که هر روز چطور می‌نویسند. در کجا می‌نویسند.

از چه ساعت تا چه ساعتی می‌نویسند. با چه می‌نویسند و  چه مسایل و مشکلاتی داشته‌اند، و چگونه آن‌ها را از پیش پا بر می‌دارند.» از  این مجموعه 7 کتاب منتشرشده، که  این عناوین را دارند: 100 روش از 100 نویسنده معاصر، 9 روش از 9 داستان‌نویس معاصر، 14 روش از 14 روزنامه‌نگار معاصر، 7 روش از 7 فیلم‌نامه‌نویس معاصر، 9 روش از 9 نمایش‌نامه‌نویس معاصر ، 17 روش از 17 نویسنده خلاق معاصر و 12 روش از 12 زندگی‌نامه‌نویس معاصر.

 

اما آیا این کتاب‌ها برای علاقمندان به روزنامه‌نگاری مفید است؟ از آن ستون «چگونه بنویسیم» تا ماه آینده که هشتمین جلد آن در نشر کتاب پنجره منتشر می‌شود، 22 سال می‌گذرد و تلاش زیادی شده تا نویسندگان و ادبیان مهم ایرانی و جهان تجربه‌هایشان در این کتاب‌ها جمع آوری شود اما پیشنهاد کاظم رهبر  این است که علاقمندان به روزنامه‌نگاری به سراغ کتاب 14 روش از 14 روزنامه نگار معاصر، بروند، زیرا:

«در دنیای امروز با وجود امکان‌های ارتباطی جدید، همچون اینترنت، ماهواره و… از طریق آن‌ها مردم در جریان اخبار قرار می‌گیرند اما پس از آن می‌خواهند که در موردشان تحلیل داشته باشند. آن‌ها مایلند نظر کارشناسان را بدانند که چرا این اتفاق افتاد و چه مزایا وزیان‌هایی برای آن‌ها دارد».

نویسنده معرفی: گیسو فغفوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *