سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

شوهر آهو خانم

نویسنده: علی‌محمد افغانی

ناشر: نگاه

سال چاپ: ۱۳۴۰

تعداد صفحات: ۸۰۰

شابک: ۹۷۸۹۶۴۳۵۱۱۱۰۴


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
شوهر آهو خانم

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

لیست مقالاتی که از این کتاب استفاده کرده اند

کتاب «شوهر آهو خانم» یکی از بهترین رمان‌های فارسی در پنجاه‌سال اخیر و در پویش «صدسال شمسی، ده داستان فارسی» وینش است. در این کتاب به بررسی روزگار و شرایط در چهار وجه و بعد مختلف پرداخته می‌شود. علی محمد افغان، در این کتاب به خوبی به تمامی جزئیات مانند حرکات زن و مرد و کودک و حتی سگ و گربه‌ها پرداخته و حوادث طبیعی زندگی مثل نزاع آسیابان و نانوا و درگیری دو هوو با یکدیگر و همسرشان را به خوبی توصیف می‌کند. 

این کتاب درباره جزئیات و مشکلات زندگی در جامعه مردسالار است. داستان که شامل هفت سال از زندگی پرآشوب وو آشفته خانواده‌ای سنتی، سختگیر و زن‌ستیز است را به تصویر می‌کشد. توصیفات و جزئیات علی محمد افغان به حدی دقیق و زیباست که خواننده به راحتی می‌تواند با کتاب ارتباط گرفته و شخصیت‌های آن را نه به عنوان شخصیت داستانی، که به عنوان دوست و آشنا بشناسد. 

 

شخصیت اصلی این داستان، آهو خانم و همسرش سید میران سیرابی است. سید میران که نانوا و رئیس صنف نانوایان کرمانشاه است، از ازدواجش با آهو خانم سه پسر و یک دختر دارد. یک روز کاملاً اتفاقی با زن جوانی به نام هما آشنا شده و توجهش به او جلب می‌شود. هما به تازگی از همسرش جدا شده، از فرزندانش دور شده و با مردی به نام حسین خان ضرابی زندگی می‌کند. سید میران، همسر آهو خانم برای این که به هما کمکی کرده و به او پناه بدهد، تصمیم می‌گیرد هما را به عقد شاگرد نانوایی‌اش درآورد. 

کمی بعد سید میران برای نجات هما از دست حسین خان ضرابی پیش‌قدم می‌شود اما با دیدن دوباره هما دست و دلش می‌لرزد و تصمیم می‌گیرد به جای شاگرد نانوایی‌اش حبیب، خودش با هما ازدواج کند. شیوه روایت نویسنده بیشتر به سبک نویسندگان قرن نوزدهم نزدیک است. شخصیت‌های داستانی را از زوایای مختلف در نظر می‌گیرد، افکار و اعمال‌شان را نظارت می‌کند و به معنای واقعی داستان را به عنوان دانای کل روایت می‌کند. 

در ادامه داستان نیز، به سراغ روابط خاص دو همسر سید میران رفته و با قلم قوی و جزئی‌نگر خود، صبر بی‌نظیر آهو خانم را در این مشکلات به تصویر می‌کشد. آهو خانم که زندگی مشترکش به مشکل مهمی خورده، صبورانه از خانواده‌اش دفاع می‌کند و برای حفظ زندگی‌اش به هر کاری مثل دعا خواندن، نذری دادن و حتی جادو و طلسم دست می‌زند. از سوی دیگر هما که رسماً به عقد سید میران درآمده، زنی سرکش و بوالهوس و متجدد است که با هیچ کدام از معیارهای جامعه سنتی ارتباط ندارد و «هنرمند است و زن خانه نیست» او کم‌کم اخلاقیات خاصش را نشان داده و از حاشیه به مرکز زندگی می‌آید. 

 

علی‌محمد افغانی
علی‌محمد افغانی_ نویسننده کتاب شوهر آهوخانم

 

علی‌ محمد افغان متولد سال 1303 در کرمانشاه است. دانش‌آموخته دانشکده افسری ارتش با نمرات ممتاز است و مدتی را به خدمت و تحصیل در آمریکا گذرانده. همین اعزام باعث آشنایی بیش از پیش او با جهان ادبیات و «رمان» شد.

در سال 1333 به ایران و زادگاه خود کرمانشاه بازگشت، اما به جرم گرایش به حزب توده، توسط ماموران حکومت دستگیر، به تهران منتقل و اولاً به اعدام و سپس در دادگاه تجدید نظر به ابد محکوم شد. از این رو کتاب «شوهر آهوخانم» را در زندان قصر نگاشته است. از آثار علی محمد افغان می‌توان به «شلغم میوه بهشته»، «سیندخت»، «شادکامان دره قره‌سو»، «همسفرها» و «شوهر آهوخانم» اشاره کرد. 

 

برشی از کتاب شوهر آهوخانم:

زن چادر سفید که برای بار دوم طرف پرسش صاحب دکان واقع می‌شد بی‌آنکه کاملاً جلو بیاید، با حالتی شرمآگین که سادگی دلنشین آن از نجابت بزرگزادگان نشان داشت، دست پیش آورد و سکه‌ای یک ریالی روی سکو گذارد و با صدایی نرم و نیمه شکسته که کوشش داشت ته‌لهجه کردی آن را بپوشاند چارکی نان خواست. او روی خود را باز نکرد.

پول را هم برای آنکه چشم نامحرم بدستش نخورد با گوشه چادر روی سکو گذارد و لحن گفتارش چنین می‌نمایاند، یا زن خود می‌خواست بنمایاند، که او از آن قبیل کسان نیست که برای خریدهایی از این قبیل به کوچه و بازار پا بگذارد. سیّد میران، با لحنی خسته که به اندازه کافی نزاکت‌آمیز بود، پرسید که چه نانی به او بدهد، دو آتشه یا کشامن؟

زن، سر به طرف دیگر گرداند، دستی را که با گوشه چادر دم رویش گرفته بود با همان سادگی دلنشین خود عوض کرد و پس از لحظه‌ای تردید و مکث لبهایش به پاسخ جنبید؛ پاسخی چنان شرم‌آلود و آهسته که دوشیزگان نوعروس در هنگام عقد به آخوند می‌دهند. «برای خواندن جملات بیشتری از کتاب شوهر آهو خانم بخش نمونه کتاب را رایگان دانلود کنید.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *