دیدار با افلاطون در کافه ویونا

دیدار با افلاطون در کافه ویونا، برش‌هایی از مقاطع زندگی چندین زن است در قالب هجده داستان کوتاه.
نثر روان، گفتگوهای خوب، رعایت ایجاز و آیرونی فوق العاده از بعضی شاخص‌های این مجموعه داستان است.

74000 تومان 66600 تومان

21 عدد در انبار

دیدار با افلاطون در کافه ویونا اثر فرزانه سکوتی از مجموعه داستان بزرگسال نشر پیدایش منتشر شده است.

دیدار با افلاطون در کافه ویونا برش‌هایی از زندگی  ۱۸ زن را روایت می‌کند، زنانی که هرکدام رنجی را تجربه کرده‌اند. این داستان‌ها روایت‌هایی مدرن از زندگی زنانی از طبقه متوسط شهری است که درد را پذیرفته و به نقطه تسلیم رسیده‌اند. زنان در این کتاب شجاعت مواجهه با روی سخت زندگی را به نمایش می‌گذراند.

عناوین داستان‌های کتاب:

  • دیدار با افلاطون در کافه ویونا
  • او
  • ولش کن!
  • ماه‌گرفتگی
  • جوان ناکام
  • پرنده‌های خشمگین
  • فیل‌ها در باد
  • امیرآباد
  • آینه‌جیبی خانم‌وفایی
  • توت‌های اراج
  • عروس خاندان مفخم
  • واحد کناری، عود
  • خواب‌های شماره‌دوزی‌شده
  • ملافه
  • مثل توی فیلم‌ها
  • افسرخانم
  • اسواق الهدایا

گزیده‌ای از داستان‌ توت‌های اراج

از دو هفته پیش که موقع خداحافظی‌شان مسیجی برای عطا آمده بود… از همان دو هفته پیش که شیرین شوخی شوخی و از روی نمی‌دانم چه حسی این باکس گوشی عطا را… یعنی تمام اینها یک شرط‌بندی احمقانه بود؟ که عطا با دوستانش شرط بسته بود باد دماغ شیرین را خواهد خواباند؟ از همان دو هفته پیش که عطا قول داده بود توضیح بدهد و سوءتفاهم را… عطا گفته بود بله اولش شرط‌بندی بود اما بعدتر…

آن شب‌ِ اشک و اندوه دو هفته پیش، شیرین کِی و با چه حالی رسیده بود خانه؟ یادش نبود. زنگ زده بود واله خودش را برساند. از آن وقت تا حالا اولین باری بود که عطا را می‌دید.

حس ظهرهایی را داشت که بعد از مراسم تدفین یک آشنا، خسته و بی‌رمق و با حالت تهوع توی رستورانی که بازماندگان آن مرحوم تدارک دیده بودند می‌نشست و هر چند گرسنه بود اما رغبتی به خوردن نداشت. فقط برای انجام وظیفه خودش را مشغول خوردن نشان می‌داد و زیر لب فاتحه‌ای می‌خواند تا کمتر به غذا لب بزند. فاتحه می‌خواند و شاید هم خاطره‌ای را از آن مرحوم مرور می‌کرد. آن شبِ اشک و اندوه، واله تا روبه‌روی شیرین نشست گفت: «کارش حرف نداره. زنگ می‌زنی مشکلتو می‌گی. شماره حساب می‌ده. پولشو که واریز کردی بسته رو به آدرست می‌فرسته.»

گروه سنی

بزرگسال

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه

۱۴۸

قطع

رقعی

نوع جلد

شومیز

شابک

9786002964663

نویسنده

فرزانه سکوتی

ناشر

انتشارات پیدایش

از مجموعه‌‌ی

مجموعه داستان بزرگسال

نظر خوانندگان

هنوز هیچ نظری درباره این کتاب ثبت نشده است.

اولین خواننده‌ای باشید که در رابطه با این اثر نظر می‌دهید “دیدار با افلاطون در کافه ویونا”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کارشناسی

جهانی با آسمان خاکستری

یادداشت فرشته نوبخت بر کتاب «دیدار با افلاتون در کافه ویونا» در خبرگزاری ایبنا

«دیدار با افلاتون در کافه ویونا»، برش‌هایی از مقاطع زندگی چندین زن است در قالب هجده داستان کوتاه. می‌شود گفت داستان‌ها، روایت‌هایی مدرن از هزارتوی ارواح زنان هستند. زنانی که غالبا ضربه‌ دردناکی را تجربه کرده‌اند و به مرحله‌ای از پذیرش و تسلیم رسیده‌اند. در مجموعه داستان دیدار با افلاتون در کافه ویونا، بیش از آن‌که با پیچیدگی‌های یک روایت خاص مواجه باشیم با اندیشه و نگاه نویسنده به مضامین انسانی روبرو هستیم. فرزانه سکوتی، چندان در پی طراحی الگوهای متداول که همراه با اوج و فرودهای جذاب برای پرداخت یک واقعه‌ داستانی باشد، نیست.

او داستان‌ها را اغلب با یک بن‌مایه که تفکری مشخص را ساخته و پرداخته می‌کند، شکل می‌دهد و از این رو مخاطب را با ترسیم موقعیت در بن‌بستی غیرقابل گریز قرار می‌دهد تا با داستان‌ها همراه شود. در واقع، برای پیش‌برد داستان‌ها از تخیل و بینش مخاطب وام می‌گیرد و برای حفظ و مراقبت از او به ایجاز رو می‌آورد.

در داستان‌های مجموعه‌ «دیدار با افلاتون در کافه ویونا»، زنان قهرمانان اصلی زندگی‌های کوچک خود هستند. آن‌ها با شکیبایی غیر قابل وصفی «درد»ها را تاب می‌آورند و با توجه به شرایط بهترین گزینه‌ها را برای ادامه دادن به زندگی انتخاب می‌کنند تا کمتر در معرض آسیب قرار بگیرند. این میزان از تنهایی و در عین حال شجاعت مواجهه با روی سخت زندگی قابل ستایش است، اگرچه قابل تعمیم به کل جامعه‌ زنان امروز نیست. دیدار با افلاتون... تجربه‌های قابل توجهی در عرصه‌ داستان‌کوتاه‌نویسی مدرن هستند، آینه‌ای که بخشی از زندگی زنان طبقه‌ متوسط شهری را بازنمایی و بازتولید می‌کنند.

فرزانه سکوتی در اولین تجربه‌ خود در داستان‌نویسی تلاش کرده از زاویه‌ نگاه چنین زنانی، با ویژگی‌هایی به شدت شرقی و کلاسیک به جهان بنگرد. جهانی با آسمان خاکستری و خورشیدی که هرازگاه سر از پشت ابرها بیرون می‌آورد. اما آنچه در روایت‌های سکوتی دلنشین است، تنها توانایی او در بازنمایی و خلق این تصاویر از زندگی زنان در طبقه‌ متوسط نیست، بلکه حضور دائمی امید و گرمایی است که سرمای مایل به خاکستری را قابل تحمل می‌کند.

پیشنهادهای شگفت انگیز