سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

دست نامه مادر و نوزاد

نویسنده: تدوین: زهره قایینی

ناشر: موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

سال چاپ: ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۱۶۶

شابک: ۹۷۸۶۰۰۷۱۱۲۲۱۲


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
دست نامه مادر و نوزاد

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

دست‌نامه مادر و نوزاد

 

یکی از حوزه‌های نسبتاً پر رونق کتاب، کتاب‌هایی است که برای مادران باردار یا مادران نوزادان نوشته و منتشر می‌شود و معمولاً اطلاعاتی درباره‌ی ویژگی‌های نوزادان، چگونگی مراقبت از آنان و آموزش‌های معمول را در اختیارشان می‌گذارد.


در گذشته به دلیل نوع روابط خانوادگی این نوع دانش‌ها به‌راحتی منتقل می‌شدند و تجربه‌ی بارداری و بچه‌داری از طریق مادر و بستگان دریافت می‌شد، اما نوع زندگی در روزگار ما به گونه‌ای است که نمی‌توان به روابط فردی اکتفا کرد. بارداری و نوزادداری کاری ۲۴ ساعته است.

بنابراین وجود کتاب‌هایی که بتواند به پرسش‌های مادران باردار و پدران پاسخ بدهد، ضروری است. به‌خاطر همین ضرورت است که کتاب‌های زیادی در این زمینه منتشر می‌شوند، اما اغلب کتاب‌ها فقط به مسایل بیولوژیک کودک توجه دارند، در حالی که امروز ثابت شده است که کودک نه تنها از بدو تولد که از اواخر دوره‌ی جنینی هم در بیولوژی خلاصه نمی‌شود.

 

دست‌نامه‌ مادر و نوزاد یکی از بهترین کتاب‌ها در اینباره است. ویراستار و تدوین کننده‌ی آن زهره قایینی سال‌هاست که درباره‌ی یادگیری نوزادان پژوهش می‌کند و خودش هم برای آنان می‌نویسد. با جدیدترین مطالعات جهانی در این زمینه آشناست و تجربه‌ی عملی در نوشتن برای نوزادان دارد. گذشته از این از متخصصانی است که نوزاد را در بیولوژی و تغذیه و پوشاک خلاصه نمی‌کند و درباره‌ی جنبه‌های فرهنگی نوزادداری هم تامل و تحقیق می‌کند.

دست‌نامه مادر و نوزاد مجموعه‌ای است کامل از همه‌ی چیزهایی که مادران از دوره‌ی بارداری تا یک سالگی نوزادشان به آن نیاز دارند. این کتاب در پنج فصل تنظیم شده است. دو فصل پایانی نقطه‌ی تمایز این کتاب با بسیاری دیگر از کتاب‌های موجود در بازار است. در این دو فصل به موضوعاتی نظیر رشد شناختی، زبان اشاره، مهارت‌های زبانی، عشق به موسیقی، بازی با نوزاد، اسباب بازی نوزاد و گردش در طبیعت پرداخته است.

در فصول دیگر درباره‌ی موضوعاتی نظیر پیوند بیشتر پدر با نوزاد، نشانه‌های رفتاری نوزاد، نکته‌هایی برای ایمنی، تغذیه، لباس، سلامتی و …..بیان شده است. این کتاب به صورت چهار رنگ و با تصویرهای مفید همراه است.

 

زهره قایینی
زهره قایینی

 

درباره نویسنده

زهره قایینی متولد دی 1332 است و سالهاست که فعالیت خود را بر روی کودکان متمرکز کرده است. او کارشناس ارشد کتابداری دارد و به عنوان یک عضو قدیمی شورای کتاب کودک شناخته می شود و به همراه محمدهادی محمدی از پایه‌گذاران موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان است که سالهاست در کنار هم مجموعه ده جلدی تاریخ ادبیات کودکان ایران را می‌نویسند.

قایینی  از کارشناسان و چهره‌های بین‌المللی کتاب کودک ایران و از مروجان شناخته شده کتابخوانی است. موفق به دریافت جایزه‌ی مهم آی رید شده است.

بخشی از کتاب دست‌نامه مادر و نوزاد

*مهم‌ترین اطلاعاتی که مادران و پدران جوان تا یک‌سالگی فرزندشان به آن احتیج دارند، از جدول واکسیناسیون تا لباس‌های نوزاد، از خواب، تغذیه و حمام کردن نوزاد تا نکات ایمنی برای نگه‌داری او گنجانده شده است. در بخشی از این دست‌نامه به مادران و پدران جوان رهنمود شده است که چگونه می‌توانند با انجام فعالیت‌های گوناگون از جمله کتاب‌خوانی به رشد شناختی و مهارت‌های زبانی نوزاد یاری رسانند.

پرورش عشق به موسیقی و کمک به رشد مهارت‌های ریز حرکتی نوزاد از دیگر کارهایی است که مادران و پدران جوان با کمک «دست نامه مادر و نوزاد» می‌توانند انجام دهند. در این دست‌نامه اطلاعات مورد نیاز از منابع معتبر و به روز تهیه شده است. این اطلاعات در هر بخش با رهنمودهای عملی برای مادران و پدران همراه است.

*اگر تلاش‌های شما برای درک مفهوم گریه‌های کودکتان بی‌نتیجه مانده، بدانید که تنها نیستید. بسیاری از والدین آرزو دارند که ای کاش روزی فرزند کوچک بتواند احساسات و نیازهایش را با واژه‌ها بیان کند. در آن صورت اگر او گرسنه، تشنه، بیمار یا خسته باشد، به آسانی آن را درک کنند و به نیازهای او پاسخ بگویند.

نویسنده معرفی: گیسو فغفوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *