سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

جاده سن جووانی

نویسنده: ایتالو کالوینو

مترجم: فرزام پروا

ناشر: نگاه

نوبت چاپ: ۵

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۱۴۲

شابک: ۹۷۸۶۲۲۲۶۷۰۷۴۰


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
جاده سن جووانی

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب



ایتالو کالوینو، نویسنده ایتالیایی (متولد اکتبر ۱۹۲۳) است که به واسطه سبک خاص ادبی و نگاه نوآورانه‌اش به مسائل گوناگون، در زمره سرشناس‌ترین نویسندگان معاصر قرار گرفته است. در جاده سن جووانی، خاطرات و اندیشه‌هایش را در پنج داستان کوتاه، با ژرف‌نگری، ذهنی پرسشگر و طنز هنرمندانه همیشگی‌اش مرور می‌کند.

او کتاب را از دوران کودکی و با نگاهی به رابطه خود با خانواده و محل زندگی‌اش آغاز می‌کند. در داستان دوم، به سال‌های نوجوانی و علاقه‌اش به سینما می‌پردازد؛ سال‌هایی که به گفته خود او، سینما برایش «خود جهان» شده بود و آنرا راهی برای گریز به فضاهای تازه و متفاوت می‌دانست.

او در خلال مرور خاطراتش، از سینمای فدریکو فلینی، فیلمساز ایتالیایی سخن به میان می‌آورد و به تغییرات و تحولات سینمای ایتالیا و جهان پس از جنگ جهانی می‌پردازد. در بخشی دیگر، کتاب با توصیف عواطف و افکار نویسنده هنگام خالی کردن سطل زباله و اشاراتی به دوران مختلف زندگی‌اش پیش می‌رود و نهایتاً به نوشته‌ای سیاسی، اجتماعی و در نقد سرمایه‌داری بدل می‌شود.

در تمام بخش‌های کتاب، می‌توان ارزشی را که کالوینو برای فکر کردن و تأمل ورزیدن قائل است، احساس کرد و این اتوبیوگرافی، خصوصاً بخش آخر آن (با نام از میان تیرگی و مه) را به شکل مسیر پر فراز و نشیبی دید که نویسنده در تلاش برای رسیدن به خودشناسی در طی سالیان عمرش پیموده است.

 

جاده سن جووانی

 

 

کالوینو پس از تحصیل در رشته ادبیات، به همکاری با نشریات و روزنامه‌های مختلف پرداخت. از همان سال‌های پس از فارغ‌التحصیلی در کنار مقالات و یادداشت‌هایی که منتشر می‌کرد، اولین داستان‌هایش را نیز عرضه کرد. کالوینو تا سال ۱۹۵۷، عضو حزب کمونیست ایتالیا بود. ردپای نگرش سیاسی او و همچنین پیامدهای جنگ‌های جهانی در اغلب آثارش به چشم می‌خورند.

مطالعات و دانش گسترده کالوینو در عرصه‌های مختلف هنری و علمی و آشنایی‌اش با فرهنگ‌های گوناگون به واسطه سفرهایش، در مضامینی که برای داستان‌هایش برمی‌گزیند، نمود زیادی دارند. در ایران، شاید بارون درخت‌نشین، شهرهای نامرئی و اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری از محبوب‌ترین آثار این نویسنده در میان مخاطبان باشند.

 

خودزندگی‌نامه‌ها می‌توانند به بهانه‌های مختلف، خوانندگانی با سلایق گوناگون را به سوی خود جذب کنند؛ به بهانه همسفر شدن با خاطرات و تجربیات نویسنده یا آشنایی با طرز تفکر و نحوه رویارویی او با مسائل و مشکلاتی که سر راهش قرار می‌گیرند، یا برای درک هدف زندگی و فلسفه وجود انسان، یا حتی برای آگاهی از رویدادهای دوره‌ای مهم و تاریخی و لمس حال‌ و هوای مردمی که در آن زمان می‌زیسته‌اند.

همراه شدن با نویسنده‌ خودزندگی‌نامه، که برهه‌ای از دوران زیستش و نیز دغدغه‌های روزمره خود را بازگو می‌کند و مطالعه سرگذشت و نقاط عطف زندگی‌ او، شاید راهی برای تغییر زاویه نگاه هر فرد به پدیده‌های زندگی فراهم کند. این آثار می‌توانند در مواجهه انسان با شرایطی مشابه موقعیت‌هایی که نویسنده توصیف می‌کند، چاره‌ای در اختیار وی قرار دهند؛ چرا‌ که اغلب با روحیات انسانی و پرسش‌های او سر‌و‌کار دارند و وی را در مسیر خودشناسی قرار می‌دهند.

 

ایتالو کالوینو
ایتالو کالوینو

 


بخشی از کتاب جاده سن جووانی


اگر آن موقع از من می‌پرسیدند که جهان چه شکلی است، جواب می‌دادم که یک سراشیبی است، با بلندی‌های نامنظم و متغیر، با برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها، طوری که یک جوری انگار من همیشه روی یک بالکن بوده‌ام، و از روی نرده‌ها بیرون را نگاه می‌کرده‌ام، جایی که محتویات دنیا را می‌دیدم که به چپ و راست در فاصله‌های مختلف گسترده شده‌اند، روی تراس‌های دیگر یا جایگاه‌های تئاتری بالا و پایین، تئاتری که صحنه‌اش به هیچ و ناکجا باز می‌شود، بر بلندای ملتقای دریا و آسمان، هاشور خورده با بادها و ابرها…

 

خودزندگی‌نامه
نویسنده معرفی: مدیا نورخمامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *