سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

تقلب

نویسنده: دبورا ال رود

مترجم: مریم تقدیسی

ناشر: ققنوس

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۳۳۵


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید
تقلب

اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

تهیه این کتاب

خیلی از ما تقلب می‌کنیم، در این روزها که آموزش آنلاین به خاطر کرونا برقرار است، ماجراهای زیادی درباره تشکیل گروه خانواده‌ها برای تقلب در امتحان، پرداختن پول برای امتحان فرزندان و … به گوش می‌رسد. تهیه تست مثبت یا منفی کرونا  بنابه‌ضرورت، دانلود آلبوم‌ها یا فیلم‌ها، انواع خیانت‌های زناشویی و البته تقلب در مسایل مهم سیاسی و اجتماعی حتی مثل زدن واکسن به جای پاکبان به شهردار ، همگی از موارد مختلف و متنوع تقلب در چهارگوشه جهان هستند.

 

همان‌طور که در کتاب تقلب اشاره شده، این رفتار عمیقاً در زندگی روزمره ریشه دوانیده است، اما عجیب‌تر این‌که بسیاری چنین رفتارهایی را جدی نمی‌گیرند و توجیه همه مردم این است که «همه تقلب می کنند». مهمترین نکته از نظر محققان در این زمینه آن است که «کمتر به آن توجه شده است» و تلاش‌های کمی برای وصل کردن نقاط ربط تقلب‌ها صورت گرفته است. این کتاب جدیدترین گزارش‌ها درباره تقلب در زندگی روزمره را بررسی و تحلیل کرده و بر مفهوم و دامنه آن مرور دارد و به واکنش‌هایی که در پی آن رخ می‌دهد، می‌پردازد.

 

کتاب در 9 فصل است و به غیر از مقدمه و نتیجه‌گیری به بررسی تقلب در حوزه‌های مختلف می پردازد: تقلب در ورزش (فصل ۲)، سازمان‌ها (فصل ۳)، مالیات (فصل ۴)، محیط‌های آموزشی (فصل ۵)، حقوق مولفان و مصنفان (فصل ۶)، بیمه و وام مسکن (فصل ۷) و تقلب در ازدواج (فصل ۸). 

 

cheating

 

 

نویسنده کتاب هم به استنادات تاریخی نظیر ماجرای سرقت ادبی که برای اولین بار در قرن یکم میلادی در روم ابداع شد  اشاره می‌کند، هم  این نکته را یادآوری می ‌کند که در فلسفه اخلاق به مساله تقلب توجه چندانی نشده و تقلب را نمی‌توان با دروغ مصلحتی مقایسه کرد چون در عرف جامعه، تقلب به هیچ صورتی قابل توجیه نیست. البته شرایط به شکلی پیش رفته است که برخی آن را توجیه می‌کنند. 

کتاب در بحث سیاست به سیاستمدارانی که با وجود تقلب از  داوری  عمومی  پیروز بیرون آمده‌اند، پرداخته. جالب آن‌که در نظرخواهی موسسه اخلاقیات جانسون از 23 هزار دانشجو، نیمی از آن‌ها به نقلب در امتحانات و سه چهارم به کپی کردن تکالیف اعتراف کردند. با پرداختن به زندگی سیاستمداران، ورزشکاران ، مالیات دهندگان و … می توان دریافت در جامعه جهانی، بی توجهی به تقلب کردن در حال رشد و افزایش است.

 

 

درباره نویسنده

دبورا ال. رود، پروفسور حقوق دانشگاه استنفورد است. این حقوق‌دان آمریکایی تاکنون بیش از ۲۵۰ مقاله و 30 کتاب با رویکرد اخلاق در حقوق نوشته است. او مبدع اصطلاح «مسئله بدون مشکل» است.

برخی از عناوین کتاب‌های او عبارتند از: زنان و رهبری، وكلا به عنوان رهبر و زیبایی تعصب. او فارغ‌التحصیل مدرسه حقوق ییل بود و سالها در استنفورد به همراه شریکش رالف کاونا (استاد حقوق و اخلاق ) تدریس می‌کرد. رود در 8 ژانویه 2021 درگذشت.

به گفته همکارانش دبورا رود از هنگامی که در سال 1979 به دانشکده حقوق استنفورد پیوست، یک زن پیشگام بود. همکارانش او را یک مدافع خستگی ناپذیر برای دستیابی همگان به   قانون به عنوان خدمات عمومی می‌شناختند و به عنوان مدافع زنان ، افراد رنگین پوست و به حاشیه‌راندگان در مدیریت و جامعه شناخته می‌شد.

 

 

بخش‌هایی از کتاب تقلب

*واژه‌نامه انگلیسی آکسفورد تقلب را کلاهبرداری فریبکاری و حقه بازی معنی کرده است. سایر واژه‌نامه‌ها این کلمه را با مفاهیمی چون بی‌صداقتی، بی‌عدالتی یا قانون‌شکنی با هدف کسب منفعت تعریف کرده‌اند.

** نوع بشر در ابداع انواع و اقسام تقلب حقیقتاً خلاق بوده است. تقلب در گذر زمان و در جوامع مختلف وجود داشته است. بخشی از مشکل رواج تقلب از نبود قوانین پیشگیرانه نشأت می‌گیرد و بخشی از آن از بی اعتنابودن افراد به تقلب‌هایی که اطراف آنان روی می‌دهد. به این ترتیب هرچه مردم بیشتر باور کنند که تقلب فراگیر شده است توجیه تقلب نیز ساده خواهد بود، این گونه است که فرهنگ بی‌صداقتی در جوامع ریشه می‌دواند.

 

*** انتخاب شدن ترامپ به ریاست جمهوری یکی از موارد شاخص بی اهمیت بودن تقلب از نظر آمریکایی‌هاست. بوق و کرنای مداوم افشای فریبکاری‌ها، سوء‌استفاده‌های قانونی و کلاهبرداری تشکیلات ترامپ در معامله با پیمانکاران تاثیر چندانی در ممانعت از حمایت از او نداشت. او فقط از نظر یک سوم از دانشجویان فردی با صداقت و قابل اعتماد بود با این حال نزدیک به ۶۳ میلیون نفر به او رای دادند.

**** برآوردی نسبی نشان می‌دهد خسارت‌های ناشی از تقلب در مجموع نزدیک به سالی یک تریلیون دلار است و این خسارات فقط مالی نیستند؛ خیانت به همسر یکی از دلایل اصلی طلاق خشونت خانگی و درد و رنج است، تصادف صحنه‌سازی شده ممکن است به صدماتی جدی منجر شود، سرهم بندی کردن آزمایش ایمنی اتومبیل ممکن است به قیمت جان مردم تمام شود، هنگامی که تقلب موجب نابرابری و بی‌عدالتی در زمین بازی می شود دانشجویان و ورزشکاران متضرر می‌شوند.

 

نویسنده معرفی: گیسو فغفوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *