همه چیز درباره ماندگاریِ ایده‌ها

همه چیز درباره ماندگاریِ ایده‌ها


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

 

تهیه این کتاب

هر انسانی در هر موقعیتی که باشد حرف‌ها و ایده‌هایی دارد که می‌خواهد به اثرگذارترین شیوه آن‌ها را طرح کند، عرضه محصولی جدید به بازار، تغییر استراتژی سازمان و یا حتی فرهنگی را که دوست دارد به‌تدریج به فرزند خود منتقل کند. اما همه ما دریافته‌ایم که تغییر شیوه اندیشیدن و عمل کردن دیگران یا تأثیر گذاشتن بر آن‌ها بسیار دشوار است؛ در کتاب «ایده عالی مستدام؛ چگونه ایده‌های ماندگار بسازیم؟» مخاطب با شش کلید و راهکار عملی برای عالی و مستدام کردن ایده‌هایش آشنا می‌شود.

ایده عالی مستدام؛ چگونه ایده‌های ماندگار بسازیم؟

نویسنده: چیپ هیث، دن هیث

مترجم: سید رامین هاشمی، مجتبی اسدی

ناشر: آریانا قلم

نوبت چاپ: ۵

سال چاپ: ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۳۷۲

هر انسانی در هر موقعیتی که باشد حرف‌ها و ایده‌هایی دارد که می‌خواهد به اثرگذارترین شیوه آن‌ها را طرح کند، عرضه محصولی جدید به بازار، تغییر استراتژی سازمان و یا حتی فرهنگی را که دوست دارد به‌تدریج به فرزند خود منتقل کند. اما همه ما دریافته‌ایم که تغییر شیوه اندیشیدن و عمل کردن دیگران یا تأثیر گذاشتن بر آن‌ها بسیار دشوار است؛ در کتاب «ایده عالی مستدام؛ چگونه ایده‌های ماندگار بسازیم؟» مخاطب با شش کلید و راهکار عملی برای عالی و مستدام کردن ایده‌هایش آشنا می‌شود.

ایده عالی مستدام؛ چگونه ایده‌های ماندگار بسازیم؟

نویسنده: چیپ هیث، دن هیث

مترجم: سید رامین هاشمی، مجتبی اسدی

ناشر: آریانا قلم

نوبت چاپ: ۵

سال چاپ: ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۳۷۲

 


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

 

تهیه این کتاب

هر انسانی در هر موقعیتی که باشد حرف‌ها و ایده‌هایی دارد که می‌خواهد به اثرگذارترین شیوه آن‌ها را طرح کند، عرضه محصولی جدید به بازار، تغییر استراتژی سازمان و یا حتی فرهنگی را که دوست دارد به‌تدریج به فرزند خود منتقل کند. اما همه ما دریافته‌ایم که تغییر شیوه اندیشیدن و عمل کردن دیگران یا تأثیر گذاشتن بر آن‌ها بسیار دشوار است؛ در کتاب «ایده عالی مستدام؛ چگونه ایده‌های ماندگار بسازیم؟» مخاطب با شش کلید و راهکار عملی برای عالی و مستدام کردن ایده‌هایش آشنا می‌شود. همچنین مخاطب می‌آموزد که چه تدابیری بیندیشد تا ایده‌هایش فهمیده شوند، به یاد آورده شوند و اثری بادوام داشته باشند تا درنهایت نظر و رفتار مخاطب خود را تغییر دهد.

در سال‌های اخیر کتاب‌های تخصصی متعددی درزمینه مدیریت منتشرشده است و بیشتر آن‌ها حاوی ایده‌هایی برای توانمندسازی مدیران و متخصصان مدیریت بوده‌اند. باوجوداین، خوانندگان در هیچ‌کدام از این کتاب‌ها یاد نمی‌گیرند که چگونه ایده، پیام یا نظر خود را به‌گونه‌ای طرح کنند که اثرگذار باشد و به خاطر سپرده شود. از این فراتر در تعامل با سازمان‌ها دریافته‌ایم که بسیاری از مدیران و متخصصان مدیریت در استفاده از واژگان تخصصی مدیریت کسب‌وکار آن‌قدر افراط می‌کنند که درک گفته‌هایشان برای کارکنان سازمان دشوار است؛ در این زمینه، کتاب حاضر برای رفع این مشکلات نوشته‌شده است؛ یعنی کتابی است که از یکسو با زبانی ساده و روان تلاش می‌کند رموز تخصصی مدیریت کسب‌وکار را تبیین کند و از سوی دیگر به مخاطبانش یاد بدهد ایده‌های مدیریتی‌شان را چگونه به شیوه‌ای اثرگذار و ماندگار طرح کرده و پیش ببرند.

ایده عالی مستدام؛ چگونه ایده‌های ماندگار بسازیم؟ سرشار از مثال‌های گوناگون از مشاغل و افراد مختلف است و همین ویژگی باعث شده که طیف گسترده‌ای از مخاطبان را شامل شود و به یک منبع و مرجع عمومی برای همه کسانی تبدیل شود که لزوماً در رشته‌های تخصصی مدیریت ایده‌پردازی و کار نمی‌کنند. 

کتاب ایده عالی مستدام تاکنون به ۲۵ زبان دنیا زنده ترجمه‌شده، در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز و وال‌استریت ژورنال قرارگرفته و ۲۴ ماه در فهرست پرفروش‌های بیزینس ویک بوده است. این کتاب همچنین در چندین فهرست بهترین کتاب سال قرار دارد، یکی از ۱۰۰ کتاب برتر حوزه کسب‌وکار به‌حساب می‌آید و حائز کسب رتبه ۱۰ کتاب برتر سایت آمازون در حوزه کسب‌وکار بوده است.

یکی از دلایل این توفیقات و کسب رتبه برتر در بین دیگر کتاب‌ها، این بوده که موضوع کتاب ایده عالی مستدام مسئله و نیازی فراگیر است که تقریباً دغدغه عموم مردم است؛ همه ما دوست داریم وقتی موضوع مهمی را بیان می‌کنیم، دیگران به آن توجه کنند، دوست داریم اثرگذار باشیم و پیام‌مان ماندگار شود؛ این مسئله مختص مدیران سازمان‌ها نیست، بلکه هر یک از ما در شغل خود به آن نیاز داریم.

ممکن است معلمی باشیم که دوست دارد در تدریس موفق باشد و مفاهیم دشوار را به‌خوبی به دانش‌آموزانش منتقل کند، یا مثلاً مدیری باشیم که می‌خواهد چشم‌انداز و جهت‌گیری‌های جدید سازمانش را به‌خوبی با کارکنان خود در میان بگذارد و انتظار داشته باشد دیگران آن را درک و در مسیر جدید حرکت کنند، یا شاید مدیر تبلیغاتی باشیم که می‌خواهد مخاطب پیامش را در تبلیغات جدید به‌خوبی درک کند و… . همه این مثال‌ها به یک موضوع مشترک اشاره دارند، یعنی جلب‌توجه، اثرگذاری و ماندگاری. با وجود این در بسیاری از مواقع حاصل کار با چیزی که ما می‌خواهیم تفاوت دارد، یعنی بیشتر اوقات کسی به پیام و ایده‌های ما توجه نمی‌کند و به‌خوبی آن را درک نمی‌کنند و یا به‌سرعت آن را فراموش می‌کند. کتاب ایده عالی مستدام در قالب چند راهکار به مخاطبش یاد خواهد داد که نتیجه مطلوب در این خصوص چگونه حاصل می‌شود.

دلیل دومی که باعث موفقیت‌های این کتاب شده را باید در شیوه بیان کتاب ایده عالی مستدام جستجو کرد؛ نویسندگان این کتاب با پرهیز از سطحی‌نگری، روش متفاوتی را در بیان خود انتخاب کرده‌اند؛ آن‌ها خواننده را با خود همراه می‌کنند و به او یاد می‌دهند که چگونه ایده‌های خود را ماندگار کند. آن‌ها اصولی را که در این کتاب به‌عنوان راهنمای ماندگار کردن این ایده‌ها پیشنهاد می‌دهند به‌خوبی در طراحی ساختار و محتوای کتاب به کار بسته‌اند و کتاب از مثال‌ها و داستان‌هایی سرشار است که به قول خود نویسنده چسبناک و ماندگار در ذهن است و مطالب را در ذهن خواننده ماندگار می‌کند. بنابراین ملاحظات مطالعه این کتاب برای همه افرادی که قصد دارند با هر ابزاری اعم از سخنرانی، بیانیه‌های استراتژیک، کمپین تبلیغاتی، شعار، ارتباط‌های درون‌تیمی، مطالب و تیترهای روزنامه و مانند این‌ها پیام مهمی را به مخاطبان خود برسانند بسیار مفید است.

نویسندگان این کتاب به نام‌های چیپ و دن هیث هستند؛ چیپ هیث، استاد دانشکده عالی کسب‌وکار در دانشگاه استنفورد است و درس استراتژی کسب‌وکار و سازمان را تدریس می‌کند و مشاور طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف از جمله گوگل‌مپ و انجمن قلب آمریکاست. برادر او، دن هیث، عضو ارشد مرکز حامی کارآفرینان اجتماعی است و پیش‌ازاین در مقام پژوهشگر در دانشکده بازرگانی هاروارد فعالیت می‌کرده است.

کتاب ایده عالی مستدام دارای ۸ فصل است که در هر فصل تلاش می‌شود به یک پرسش بنیادین پاسخ داده شود. فصل اول با عنوان آن‌چه ماندگار می‌شود، تلاش می‌کند به این سؤال پاسخ دهد که ایده‌ها جذاب متولدشده‌اند، یا اینکه جالب ساخته می‌شوند؟ فصل دوم با عنوان ساده، به این سؤال جواب می‌دهد که چگونه مفهوم کلیدی ایده خود را پیدا کنیم؟ فصل سوم با عنوان غیرمنتظره، می‌خواهد برای این سؤال که چگونه توجه مخاطب را به ایده خود جلب کنیم؟ پاسخ بدهد. فصل چهارم با عنوان ملموس، به این سؤال می‌پردازد که چگونه ایده خود را واضح و روشن کنیم؟

فصل پنجم با عنوان معتبر، می‌خواهد به این سؤال جواب دهد که چه‌کار کنیم که افرادی ایده ما را باور کنند؟ فصل ششم با عنوان احساسی، تلاش می‌کند پاسخی برای سؤال چه‌کار کنیم تا به ایده‌های ما اهمیت بدهند؟ بیابد. فصل هفتم با عنوان داستانی، به دنبال یافتن پاسخ این پرسش است که چه‌کار کنیم تا دیگران بر اساس ایده ما عمل کنند؟ و درنهایت فصل هشتم این کتاب با عنوان سخن آخر شامل چک‌لیستی برای خلق ایده‌های عالی است.

 

 

  این مقاله را ۰ نفر پسندیده اند

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *