سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

کافه باز یا کتاب باز؟

کافه باز یا کتاب باز؟

 

کافه و کتاب انگار همیشه با هم پیوندی دارند. این پیوند هم در محتوای داستان‌ها و هم در جریان‌های ادبی و فضاهای فرهنگی نمایان است. در ایران هم سنت کافه‌نشینی که همراه با تحصیل‌کردگان از اروپا برگشته آمد، شکل جدیدی از فعالیت ادبی را شکل داد. در این پرونده نگاهی به همنشینی کافه و کتاب در شکل‌های مختلف داریم.

کافه و کتاب انگار همیشه با هم پیوندی دارند. این پیوند هم در محتوای داستان‌ها و هم در جریان‌های ادبی و فضاهای فرهنگی نمایان است. در ایران هم سنت کافه‌نشینی که همراه با تحصیل‌کردگان از اروپا برگشته آمد، شکل جدیدی از فعالیت ادبی را شکل داد. در این پرونده نگاهی به همنشینی کافه و کتاب در شکل‌های مختلف داریم.

 

 

 

 

 

 

کافه باز یا کتاب باز؟

 

 

 

 

شاید هیچ مکانی به اندازه کافه با کتاب همراه نشده باشد. ترکیب کافه با کتاب انگار طعم جادویی دارد که به هردو رنگ‌وبوی ویژه‌ای می‌بخشد. این ترکیب شکل‌های مختلف دارد. از محتوای داستان‌هایی که کافه عنصر مهمشان است تا کافه‌هایی که سرنوشتشان با کتاب و نویسندگان گره خورده یا جریان‌ها ادبی و داستان‌هایی که از دل کافه‌ها بیرون آمده‌اند.

گویا همیشه ارتباطی بین کافه بازها و کتاب بازها برقرار بوده، ارتباطی که قدرتمند شدن هرکدام از کفه‌هایش تأثیر نمایانی روی جریان فرهنگی و ادبی گذاشته است.

حتی در ایران که سال‌ها قهوه‌خانه‌ها (البته با صرف چای) پاتوق فعالیت‌های فرهنگی بودند، کم‌کم کافه‌ها محفل آشنای ادبیاتی‌ها شدند. عباراتی مثل کافه‌های پاتوق روشنفکران یا روشنفکران کافه‌رو یا کافه‌کتاب‌ها در صدسال معاصر ایران مفهومی آشنا هستند.

 

ماجرای راه پیدا کردن کافه‌ها به فرهنگ عمومی و تأثیری که در فضای روشنفکری و ادبیات ایران داشتند، ماجرای جالبی است که در این کتاب می‌توانید با آن آشنا شوید.

 

کافه‌های روشنفکری

 

 

اگر معرفی بالا را خوانده باشید متوجه شده‌اید که سنت کافه‌نشینی روشنفکران از اروپا به‌ویژه پاریس به ایران آمد. از نسل هنرمندانی که در نیمه اول قرن بیستم کافه‌روهای حرفه‌ای پاریس بودند، ارنست همینگوی کتاب خواندنی نوشته که آن فضا و کافه‌هایش را به خوبی توصیف می‌کند.

بررسی کتاب پاریس جشن بیکران را به قلم آرزو حسینی بخوانید.

 

پاریس را پایانی نیست

پاریس را پایانی نیست

 

 

در بسیاری از داستان‌ها، مکان اصلی وقوع حوادث کافه است. انگار کافه‌ها خاصیت جادویی دارند که به شخصیت‌ها فرصت طور دیگر زندگی کردن یا کارهای متفاوت می‌دهند. شاید هم کافه‌ها با فضای خاص و صمیمشان نمادی از دنیای درون ما هستند.

شخصیت اصلی کتاب اعترافات یک قاتل هم در یک کافه لب به سخن بازمی‌کند. با این کتاب از نگاه ساناز تولاییان بیشتر آشنا شوید.

 

اعترافات یک قاتل

شبی که قاتل لب به سخن گشود

یوزف روت، نویسنده‌ی آلمانی زبان، کتاب اعترافات یک قاتل را در ایام مهاجرت به پاریس نوشت. راوی میانسال داستان، فرزند نامشروع یک شاهزاده‌ی روس و جاسوس سابق پلیس تزاری است که شبی در دهه‌ی سی میلادی در کافه‌ای سرگذشت عجیب خود را تعریف می‌کند. کسی که در طول زندگی‌اش هرگز عشق یا نفرت نورزیده‌ و از هر لذتی چشم پوشیده‌ است. هیچ‌گاه رنج واقعی را تجربه نکرده‌ و حسادت را نمی‌شناسد. نفرت نورزیده، انتقام نگرفته، هرگز حقیقت را بر زبان نیاورده‌ و در نتیجه مسرت حاصل از دروغ موفقیت‌آمیز را نیز تجربه نکرده‌ است. روت در این کتاب به قصه‌ی انسان‌هایی می‌پردازد که در جست‌جوی هویت خود هستند و عدالتی را می‌جویند که وجود ندارد.

 

 

در کتاب خواندنی مداد نجار هم داستان را از زبان صاحب کافه‌ مرموزی می‌شنویم که در گذشته نقش‌های مختلفی داشته، از سرباز تا مامور مخفی.

 

مداد نجار

مداد نجار

 

 

در میان کتاب‌های فارسی هم داستان‌هایی که به مکان کافه توجه کرده‌اند کم نیست. حسین سناپور که همیشه در آثارش توجه به طبقات جدید جامعه و تغییرات اجتماعی دیده می‌شود در رمان کلاه‌گردانی میان آس‌‌وپاس‌ها به زندگی پنج جوانی می‌پردازد که بخشی از روزشان را در کافه‌ها سر می‌کنند.

مهدی ملکشاه درباره این کتاب نوشته است.

 

کلاه گردانی میان آس و پاس ها

کلاژی از بطالت کافه‌نشین‌ها

 

 

کافه‌ها غیر از حضورشان در کتاب‌ها، به عنوان پاتوق‌های فرهنگی مورد توجه بوده‌اند. خارج از ایران بسیاری از جریان‌ها و حلقه‌های ادبی از داخل کافه‌ها شروع شده‌اند. در داخل ایران نیز در پیش از انقلاب چنین نمونه‌هایی داشته‌ایم.

ماجرای کافه‌نشین‌هایی که گروه ربعه را تشکیل دادند به قلم بهزاد وفاخواه بخوانید.

 

ربعه در برابر سبعه

 

 

کافه‌هایی هم هستند که پیوندشان با کتاب خیلی مستقیم‌تر است. در آنها یا اصل ماجرا خواندن کتاب است (و کنارش نوشیدن یک قهوه) یا هویت و نام خود را از یک اثر داستانی گرفته‌اند.

یک نمونه معروف چنین کافه‌هایی «کافه شکسپیر و شرکا» در پاریس و «کافه هری پاتر» در تهران است. درباره هردو این کافه‌ها گزارشی داریم.

 

پلتفرم 9-هری پاتر -کافه2 کافه با طعم هری پاتر

کافه با طعم هری پاتر

 

شکسپیر و شرکا کتابفروشی شکسپیر و شرکا

گزارشی از پاریس: کتابفروشی شکسپیر و شرکا

 

 

کافه‌ها همیشه چشم‌نوازند برای همین در انتهای پرونده شما را مهمان ده اثر از ده نقاش معروف با موضوع کافه می‌کنیم.

 

کافه ها در بوم نقاشان

کافه‌ها در بوم نقاشان

 

 

 

 

 

#کافه

کتاب های بکار رفته در این مقاله

کافه های روشنفکری

نویسنده: احمد راسخی لنگرودی

ناشر: مروارید

نوبت چاپ: ۳

سال چاپ: ۱۴۰۳

تعداد صفحات: ۱۹۷

شابک: ۹۷۸۶۲۲۳۲۴۱۲۸۴

تهیه این کتاب

اعترافات یک قاتل

نویسنده: یوزف روت

مترجم: علی اسدیان

ناشر: ماهی

نوبت چاپ: ۴

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۱۴۴

شابک: ۹۷۸۹۶۴۹۹۷۱۰۲۵

تهیه این کتاب

مداد نجار

نویسنده: مانوئل ریباس

مترجم: آرش سرکوهی

ناشر: چشمه

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۱

تعداد صفحات: ۱۵۶

شابک: ۹۷۸۹۶۴۶۳۳۲۹۱۱

تهیه این کتاب

کلاه گردانی میان آس و پاس ها

نویسنده: حسین سناپور

ناشر: برج

نوبت چاپ: ۲

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۱۷۶

شابک: ۹۷۸۶۲۲۷۲۸۰۳۵۷

تهیه این کتاب

کافه پیانو

نویسنده: فرهاد جعفری

ناشر: چشمه

سال چاپ: ۱۳۸۶

تعداد صفحات: ۲۶۶

شابک: ۹۷۸۹۶۴۰۴۱۱۴۳۸

تهیه این کتاب

پاریس جشن بیکران

نویسنده: ارنست همینگوی

مترجم: فرهاد غبرائی

ناشر: کتاب خورشید

نوبت چاپ: ۲۰

سال چاپ: ۱۴۰۲

تعداد صفحات: ۲۳۲

شابک: ۹۷۸۹۶۴۷۰۸۱۶۸۹

تهیه این کتاب

  این مقاله را ۴ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *