وقتی مرغابیها آینهی رفتار بشر میشوند
دیوید ممت ۷۳ ساله؛ یکی از بزرگترین نمایشنامهنویسان عصر حاضر است که از آثار برجسته او میتوان به نمایشنامههای «گلن گری گلن راس»، «زندگی در تئاتر»، «اولئانا» و… اشاره کرد. بیشتر نمایشنامههایی که ممت مینویسد جنجالی، تاثیرگذار و برگرفته از جریانهای روز جامعهاند. نشر چشمه، در یازدهمین جلد از مجموعه «جهان تازه نمایش» به سراغ این نویسنده برنده جایزه پولیتزر رفته و چهار نمایشنامه کمتر شناخته شده از او را با ترجمه بهرنگ رجبی در قالب یک کتاب عرضه کرده است.
دیوید ممت: انواع مرغابی و سه نمایشنامه دیگر
نویسنده: دیوید ممت
مترجم: بهرنگ رجبی
ناشر: چشمه
نوبت چاپ: ۳
سال چاپ: ۱۳۹۸
تعداد صفحات: ۱۶۱
شابک: ۹۷۸۹۶۴۳۶۲۹۳۴۲
دیوید ممت ۷۳ ساله؛ یکی از بزرگترین نمایشنامهنویسان عصر حاضر است که از آثار برجسته او میتوان به نمایشنامههای «گلن گری گلن راس»، «زندگی در تئاتر»، «اولئانا» و… اشاره کرد. بیشتر نمایشنامههایی که ممت مینویسد جنجالی، تاثیرگذار و برگرفته از جریانهای روز جامعهاند. نشر چشمه، در یازدهمین جلد از مجموعه «جهان تازه نمایش» به سراغ این نویسنده برنده جایزه پولیتزر رفته و چهار نمایشنامه کمتر شناخته شده از او را با ترجمه بهرنگ رجبی در قالب یک کتاب عرضه کرده است.
دیوید ممت: انواع مرغابی و سه نمایشنامه دیگر
نویسنده: دیوید ممت
مترجم: بهرنگ رجبی
ناشر: چشمه
نوبت چاپ: ۳
سال چاپ: ۱۳۹۸
تعداد صفحات: ۱۶۱
شابک: ۹۷۸۹۶۴۳۶۲۹۳۴۲
زنی جوان که به دنبال احضار روح مادر خود است؛
دو پیرمرد که روی نیمکت پارک درباره مرغابیها حرف میزنند؛
دو نویسنده که درباره سنجاب داخل فیلمنامه با هم کشمکش دارند؛
دختری که بعد از سالها با پدرش صحبت میکند؛
اینها ایدههای تکخطی چهار نمایشنامهای هستند که در این کتاب جمعآوری شدهاند.
دیوید ممت در نمایشنامههای خود داستانی عجیب و خاص را دنبال نمیکند و خبری از دیالوگهای پیچیده در آثارش نیست. این چهار نمایشنامه هم از این قاعده مستثنی نیستند و مانند بقیه آثار ممت، پیرنگ کمترین اهمیت را در آنها دارد.
احتمالاً در میان این چهار نمایشنامه «انواع مرغابی» مهمترین اثر ممت است؛ آنقدر که نام نمایشنامه، روی جلد هم نقش میبندد و از بقیه آثار فقط در حد «سه نمایشنامه دیگر» سخن به میان میآید. بر همین اساس شاید چندان بیراه نباشد که نقد کتاب را از نمایشنامه انواع مرغابی آغاز کنیم.
امیل و جورج، دو پیرمردی هستند که در پارکی روی نیمکت نشستهاند و درباره مرغابیها صحبت میکنند. کل این نمایشنامه ۴۰ صفحهای فقط مجموعهای از دیالوگهایی است که بین امیل و جورج ردوبدل میشود و به زندگی مرغابیها و رفتار آنها میپردازد.
دیالوگهای این نمایشنامه هم مانند بقیه آثار ممت، از سبک خاص خود او پیروی میکنند: پینگپونگی، بیپروا، ساده و سطحی و پر از تکرار. دیالوگهای امیل و جورج، کوتاهند و قرار نیست پیشبرندهی داستان یا موضوع خاصی باشند. دیالوگها حتی در شخصیتپردازی هم به کار نمیآیند و آنقدر شبیه به هم هستند که سخت میتوان تشخیص داد کدام یک از شخصیتها آن را به زبان آورده است. ممت، استاد استفاده از زبان به شکل مینیمالیستی است و استادانه، آنچه را میخواهد به مخاطب میرساند؛ بی آنکه از جملات و دیالوگهای پرطمطراق استفاده کند.
در اکثر آثار ممت، میتوان ابداعات و خلاقیتهای خاص او را مشاهده کرد. در انواع مرغابی هم به جای «صحنه» و یا «پرده» از چهارده «نوع» استفاده شده است که البته در هیچ کدام از نوعها اتفاقی جز ردوبدل شدن دیالوگها رخ نمیدهد.
این دو پیرمرد؛ با استفاده از استعاره «مرغابی» درباره همه معانی زندگی صحبت میکنند؛ از خانواده و روابط بینفردی تا شرافت و طبیعت. اما بیش از هر چیز، میتوان «انواع مرغابی» را نمایشنامهای درباره محیط زیست و سرمایهداری دانست.
اگرچه ممت بارها اعلام کرده است که نوشتهها و آثارش سیاسی نیستند و انتقادیاند؛ اما در بسیاری از نمایشنامههایش اعتراض به سیاستهای مردسالارانه و سرمایهداری را میتوان دید. در نمایشنامه انواع مرغابی، ممت درباره این که چگونه سیاستهای دولتهای کاپیتالیست منجر به نابودی محیط زیست میشود؛ هشدار میدهد:
جورج- همین. هیچ چیش ارزون نیست. قضیه کلا خیلی ظریف و پیچیدهست.
امیل- ماشین.
جورج- قایق، ماشین… سفر هوایی. ارتش. هیچوقت ارزون نبوده.
اشارههای ممت به سرمایهداری و محیط زیست در نمایشنامه انواع مرغابی، مستقیمتر و صریحتر از آن است که نیازی به توضیح داشته باشد. البته شاید این نمایشنامه دیوید ممت، درباره چیز بیشتری باشد (مثلا ارتباطات و یا سیاستهای نظامی) اما این مسائل در نمایشنامه مبهم بیان شده و نمیتوانیم دقیقاً نتیجهگیری کنیم که هدف اصلی این اثر، پرداختن به این نکات بوده است.
نمایشنامههای «شال»، «سنجابها» و «پیوند دوباره» نیز، همسطح با انواع مرغابی هستند و همان ویژگیهای همیشگی آثار ممت در آنها به کار رفته است: کمدی سیاه، دیالوگهای شوخطبعانه، نشانههای سورئالیسم، ابداعات خاص و پوچگرایی خاص دیوید ممت:
امیل- خیلی پوچه این زندگی مرغابی. تیر خوردن. حتا خورده شدن هم تیر خوردن. تیر خوردن عین یه حیوون.
هر سه نمایشنامه، بدون پیرنگ و پیچیدگی خاصی پیش میروند و بهترین توصیف برایشان همان است که خود نویسنده در ابتدای نمایشنامه انواع مرغابی اشاره میکند: «این نمایشی است بسیار ساده».
در هر چهار نمایشنامه این موضوعات ساده و دمدستی، استعارهای از جهان پر از رمز و راز و متناقض اطراف ما هستند؛ اما نه به اندازه آثار مشهورتر ممت. نمایشنامههای این کتاب بیشتر جنبه سرگرمکنندگی دارند و در عین حال مجموعهای ارزشمند برای درک و یادگیری دیالوگنویسی پینگپونگی به حساب میآیند.
از ترجمه خوب بهرنگ رجبی هم نباید گذشت. اگرچه به فارسی برگرداندن عبارات و جملات محاورهای و عامیانه ممت کار آسانی نیست؛ اما رجبی خوب از پس این کار برآمده و به غیر از یک یا دو مورد؛ نمیتوان خردهای بر ترجمهاش گرفت. اما غلط چاپی –هرچند بسیار اندک- در چاپ سوم یک اثر از ناشری مثل چشمه، توی ذوق میزند.
در مجموع؛ انواع مرغابی و سه نمایشنامه دیگر این مجموعه کند پیش میروند و اگر انتظار خواندن نمایشنامههایی در حد اولئانا، گلن گری گلن راس یا زندگی در تئاتر را دارید؛ بهتر است سراغ این مجموعه نروید.
اما برای علاقهمندان به تئاتر مدرن و آثار دیوید ممت، خواندن این مجوعه قطعاً خالی از لطف نخواهد بود.