جایی دیگر برای کتابخوانی
کافهکتابها در هر گوشه شهر به چشم میخورند، گاهی بخش مهمی را به قفسههای امانت و فروش کتاب اختصاص دادهاند، گاهی هم تنها چند کتابی روی یک طاقچه جاخوش کردهاند. نوع کتابها دلمشغولی و نگاه صاحب کافه را نشان میدهد، اینکه بیشتر شعر هستند یا داستان، ترجمه یا تآلیف، هدیه مشتریان کافه هستند یا مال کتابخانه شخصی خودش. اما این کتابها خوانده میشوند؟ چه مشتریانی به هوای خواندن یا خریدن کتاب به کافهها میآیند و بیشتر سراغ چه کتابهایی میروند؟
این مقاله را ۲۵ نفر پسندیده اند
تهیه کننده گزارش: شادی سلیمانی کافهکتابها در هر گوشه شهر به چشم میخورند، گاهی بخش مهمی را به قفسههای امانت و فروش کتاب اختصاص دادهاند، گاهی هم تنها چند کتابی روی یک طاقچه جاخوش کردهاند. نوع کتابها دلمشغولی و نگاه صاحب کافه را نشان میدهد، اینکه بیشتر شعر هستند یا داستان، ترجمه یا تآلیف، هدیه مشتریان کافه هستند یا مال کتابخانه شخصی خودش. اما این کتابها خوانده میشوند؟ چه مشتریانی به هوای خواندن یا خریدن کتاب به کافهها میآیند و بیشتر سراغ چه کتابهایی میروند؟ از ایستگاه مترو قلهک که خارج میشوی و صد متر بالاتر میروی، نگاهت به ایوان کافه کتابی میافتد که به بالا رفتن از پلههایش تشویقت میکند؛ به اینکه یک کتاب برای خواندن انتخاب کنی، توی ایوانش بنشینی و در یک عصر خنک پاییزی یک قهوه داغ هم سفارش بدهی. اسم کافه کتاب خودش حکایتی دیگرست و به دل مینشیند: «جایی دیگر»، اسمی که آدم را به فکر وامیدارد، حسی از گریز و پناه دارد، تصور میکنی وقتی واردش بشوی میتوانی از دنیای روزمره جدا بشوی و به جایی دیگر سفر کنی، شاید درخیال یا شاید در آرزوی بودن در جایی بهتر. دلم میخواست بیشتر درباره آدمهایی که به کافه کتابها میروند بدانم برای همین سراغ مدیر این مجموعه رفتم. حانیه اردستانی، مدیر جوان و خوشرو این کافه کتاب است که از من به گرمی استقبال کرد و با اینکه از قبل با او هماهنگ نکرده بودم به سوالاتم پاسخ داد. خانم دارستانی عزیز، بیشتر افراد چه سنینی جذب کتابخوانی میشوند؟ بیشتر سنین بیست تا بیستوپنج سال و درصدی هم تا چهل سال. نسبت خانمها بیشتر است یا آقایان؟ درصد خانمها نسبت به آقایون شصت به چهل هست. بیشتر چه گروهی به اینجا مراجعه میکنند؟ دانشجوها بیشترین مراجعهکنندگان هستند. چه نوع کتابهایی پرطرفدار هستند؟ فلسفی، روانشناسی، ادبیات داستانی یا رمان؟ هر کدام طرفدارهای خودشان را دارند ولی این روزها بهصورت چشمگیری مردم به دنبال کتابهای روانشناسی از جمله کنترل خشم، روابط عاطفی و این نمونهها هستند و متاسفانه طرفداران ادبیات داستانی بسیار کم شده ولی هنوز آثار معروف، علاقهمندان خودش را دارد. چه کسانی بیشتر جذب ادبیات داستانی و رمان میشوند؟ کسانی که بیشتر روحیهی ماجراجویی دارند و برای فارغ شدن از دغدغههایشان و داشتن اوقات فراغت به داستانها رو میآورند. تولید محتوا و تبلیغ بلاگرها تأثیری روی فروش کتابها دارد؟ بله، بسیار مؤثر است و بارها شاهدِ این بودیم که بعد از معرفی کتاب از سوی بلاگرها آن کتاب کمیاب شده. اینجا ابتدا کتابفروشی بوده و بعد به کافه کتاب تبدیل شده؟ نه، اینجا از ابتدا کافه کتاب بود، شامل دو بخش کتابفروشی و لوازمالتحریر و قسمت دیگر کافه که در آن کتابخانه کوچکی قرار دادیم تا مراجعهکنندگان در حین نوشیدن چای و قهوه از خواندن کتابها هم لذت ببرند. چند سال است این کافه کتاب افتتاح شده و با چند جلد کتاب شروع کردید؟ چهارسال پیش با پنج هزار جلد کتاب شروع کردیم ولی متاسفانه با توجه به شرایط بد فرهنگی و اقتصادی تقاضا بسیار کم شده. حتی تعداد زیادی از کتابفروشیهای قدیمیِ خیابان شریعتی تعطیل شدند و صادقانه بگویم ما هم بخاطر وجود کافه سرپا ماندیم. بهعنوان آخرین سؤال،چه کتابی هست که پیشنهاد میکنید هر کسی حداقل یکبار این کتاب را بخواند؟ از آنجا که خانمها در کشور ما شرایطشان نسبت به خیلی از کشورها سختتر هست، اجازه بدهید کتابی را معرفی کنم که بهتر است هر خانمی مطالعهاش کند، کتاب کم حجم«شرم» از نشر بیدگل و کتاب «بیوهها» از نشر ماهی. خوشحالیم که خانم دارستانی چراغ کتابخوانی و کتابفروشی را روشن نگهداشتهاند و امیدواریم که کافه کتابها رونق بیشتری بگیرند. جایی دیگر برای کتابخوانی
گزارشی از یک کافهکتاب






