بازاریابی ترکیبی در عصر اینترنت
با گسترش روزافزون اینترنت و شبکههای اجتماعی سؤال بزرگی بین بازاریابان مطرح میشود که برای رساندن پیام فروش کالاها چه باید کرد؟ آیا زمان خداحافظی با رسانههای سنتی چون تلویزیون که روزگاری به جعبه جادویی شهرت داشت و یا روزنامهها، مجلات، رادیو و بیلبوردها فرارسیده است؟ کتاب استراتژی ترکیب رسانهها در بازاریابی به قلم لان سافکو به این سؤالات پاسخ میدهد و موفقیت در بازاریابی را در استفاده هماهنگ و ترکیب متوازن سه رسانه سنتی، دیجیتال و اجتماعی میداند؛ یعنی «بازاریابی ترکیبی».
با گسترش روزافزون اینترنت و شبکههای اجتماعی سؤال بزرگی بین بازاریابان مطرح میشود که برای رساندن پیام فروش کالاها چه باید کرد؟ آیا زمان خداحافظی با رسانههای سنتی چون تلویزیون که روزگاری به جعبه جادویی شهرت داشت و یا روزنامهها، مجلات، رادیو و بیلبوردها فرارسیده است؟ کتاب استراتژی ترکیب رسانهها در بازاریابی به قلم لان سافکو به این سؤالات پاسخ میدهد و موفقیت در بازاریابی را در استفاده هماهنگ و ترکیب متوازن سه رسانه سنتی، دیجیتال و اجتماعی میداند؛ یعنی «بازاریابی ترکیبی».
پدیده اینترنت تمامی دانش و فرهنگ بشر را دگرگون کرد. این پدیده موجب تغییر در سبک زندگی، شیوه تجارت، نحوه آموزش و بسیاری دیگر از مظاهر زندگی شد. رسانههای جدید دیجیتال و شبکههای اجتماعیای که از دل این پدیده بیرون آمدند، بهنوبه خود جهان ارتباطات بشری را زیروزبر کردند.
امروزه رسانههای اجتماعی توانستهاند به اوقات فراغت نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هجوم بیاورند؛ درحالیکه قبلاً بخش اعظم اوقات فراغت به دیدن تلویزیون، گوش دادن به رادیو، خواندن کتاب و رفتن به سینما سپری میشد، اما امروز این اوقات عمدتاً به فضاهای مجازی اختصاصیافته است. از سوی دیگر، این شبکهها به مکان باارزشی برای فروش کالاها و خدمات تبدیلشدهاند.
در اینجا سؤال بزرگی بین بازاریابان مطرح میشود که برای رساندن پیام فروش کالاها چه باید کرد؟ آیا زمان خداحافظی با رسانههای سنتی چون تلویزیون که روزگاری به جعبه جادویی شهرت داشت و یا روزنامهها، مجلات، رادیو و بیلبوردها فرارسیده است؟
این سؤالات به همراه صدها پرسش دیگر نهتنها ذهن برنامهریزان رسانهها را در شرکتهای تبلیغاتی به خود مشغول کرده، بلکه باورها و دانستههای بازاریابان، علمای ارتباطات، جامعهشناسان و روانشناسان را نیز دگرگون کرده است. کتاب استراتژی ترکیب رسانهها در بازاریابی به قلم لان سافکو به این سؤالات پاسخ میدهد و راهحلهای بسیاری را در این حوزه مطرح میکند.
نویسنده کتاب استراتژی ترکیب رسانهها در بازاریابی، موفقیت در بازاریابی را در استفاده هماهنگ و ترکیب متوازن سه رسانه سنتی، دیجیتال و اجتماعی میداند؛ یعنی «بازاریابی ترکیبی». نویسنده در این راستا به بیان کارکرد و اهمیت هرکدام از این سه رسانه میپردازد و کارکرد بازاریابی ترکیبی را واکاوی و آشکار میکند.
لان سافکو یک مبتکر و مخترع، کارآفرین، نویسنده، مربی و سخنران برجسته است که با نوشتن استراتژی ترکیب رسانهها در بازاریابی به چگونگی استفاده بهینه و مؤثر از عناصر بازاریابی سنتی در رسانههای اجتماعی و بازاریابی دیجیتال با صرف زمان و هزینه کمتر بهمنظور دسترسی به مشتریان بیشتر میپردازد.
کتاب او با تحلیل و بررسی مطالعات موردی وبگاهها و شرکتهای مختلف که استراتژی ترکیب رسانهها در بازاریابی را تجربه کردهاند به خواننده این امکان را میدهد که در جهت موفقیت با استفاده از استراتژیهای ذکرشده در این اثر گامهای مؤثری در زمینه بازاریابی بردارد.
سافکو در این کتاب قصد دارد مخاطبانش را در ساختن راهبرد جدید بازاریابی راهنمایی کند بهطوریکه آنها بتوانند همه امکانات بالقوه موجود در رسانههای اجتماعی را در خدمت شرکتشان قرار دهند؛ بدین قرار، این کتاب دیدگاه جدیدی مطرح میکند؛ یک طرح مدرن و آیندهنگر برای تمامی آن دسته از شرکتهایی که به دنبال راهبرد بازاریابی رقابتیتری هستند.
او در این کتاب تلاش کرده روش ساخت مرحلهبهمرحله راهبرد بازاریابی قرن بیست و یکمی را از آغاز آن تا حصول موفقیت نهایی ترسیم کند. این نویسنده به مخاطبش توضیح میدهد که چگونه میتواند یک راهبرد بازاریابی موفق و ترکیبی را با استفاده از بازاریابی رسانههای سنتی امتحان پس داده و بازاریابی رسانههای اجتماعی و همچنین بازاریابی رسانههای دیجیتالی تدوین کند. سافکو این نوع بازاریابی را بازاریابی «ترادیجیتال» یا ترکیبی مینامد و میخواهد آن را بهصورت یک راهبرد موفق و جامع به مخاطبانش ارائه دهد.
این نویسنده در بخش اول کتاب تکامل رسانههای بازاریابی را موردبحث قرار داده است. اینکه ما آدمیان بازاریابی را از کجا شروع کردیم و چگونه به جایگاهی که امروز در آن هستیم رسیدیم؟ خواننده خواهد دید که هر بار که فناوری جدیدی از انتشار چاپی گرفته تا اینترنت خلقشده است تا بتواند ارتباط بهتر و مفیدتری با مشتریان فعلی و بالقوه خود داشته باشد، بازاریابها فهمیدهاند که از این فناوریها چگونه استفاده کنند تا محصولات خود را به فروش برسانند.
طبق دیدگاه نویسنده کتاب، ما انسانها شش هزار سال است که بازاریابی میکنیم؛ از آن زمانی که روی صخرهای در بیابان میایستادیم و فریاد میزدیم که چرا مردم باید بزهای ما را بخرند و اجناس دیگران را نخرند تابهحال در حال بازاریابی بودهایم.
تنها چند سال است که این سنت ششهزارساله بازاریابی «هل دادنی» را رسانههای دیجیتالی اجتماعی شکستهاند؛ برای اولین بار در تاریخ انسان است که بازاریابی از شکل یکسویه و تکگویی «هل دادنی» به گفتوگوی دوسویه تبدیلشده است و تعجبی ندارد که بازاریابان جهان در جذب این تغییر بزرگ تاریخی و سازگاری با آن مشکل دارند.
نویسنده همچنین در بخش اول این کتاب چگونگی نگاه کردن به رسانههای سنتی اجتماعی و دیجیتالی به روش کاملاً متفاوت، کاراتر و کارآمدتر را موردبررسی قرار داده است و تلاش میکند نحوه نگاه مخاطب به این رسانهها را تغییر دهد. او همچنین تلاش میکند به مخاطب نشان دهد که چگونه این سه شکل رسانه بازاریابی را با استفاده از ابزارهای گرافیکی تعاملی که دیدگاههای خلاق را تسهیل میکند با یکدیگر ترکیب کند.
سافکو معتقد است زمانی که مخاطب از این رویکرد متفاوت برای بررسی رسانه خود استفاده میکند، رسانه مورداستفاده او هم تغییر خواهد کرد و مرتبتر و سنجیدهتر میشود و نهایتاً بهتر خواهد شد. در نظر او، بازاریابی ترکیبی در آن جایی قرار دارد که مخاطب بتواند بازاریابی سنتی، اجتماعی و دیجیتالی را در یک راهبرد بازاریابی منسجم و مؤثر باهم جمع کند و بخش اول این کتاب چگونگی این تجمیع و ترکیب را به مخاطب خواهد آموخت.
اما بخش دوم این کتاب دارای فصلهایی است که نویسنده آنها را «مفاهیم حیاتی» مینامد؛ ایدههایی که ممکن است حاشیهای به نظر برسند، اما ازنظر او اینها برای پیادهسازی یک برنامه بازاریابی ترکیبی موفق حیاتی هستند. او همچنین در بخش دوم این کتاب به مخاطب خود خواهد آموخت که چگونه بازاریابی موثرتری با ترکیب گرافیکی و ارتباط متقابل تمامی مبارزات بازاریابی خود به دست آورد، به گونهای که همچون یک جادو الگوها خود را ظاهر میسازند و راهبردهای موفق در هم ادغام میشوند.
درنهایت، نویسنده در این کتاب چگونگی ایجاد تمامی مفاهیم متفاوت موردنیاز مخاطب برای تغذیه تقاضای چندرسانهای را توضیح میدهد. همچنین در این کتاب برخی تدبیرهای سرگرمکننده در مورد راهبرد بازاریابی ترکیبی و برای مؤثرتر کردن آنها ارائهشده است. مجموع محتویات این کتاب به دنبال کمک به مخاطب است تا بتواند از تمامی ابزارهای سرگرمکننده استفاده کند تا از این طریق بتواند خدمات، محصولات و شرکت خود را بازاریابی کند و در ضمن بتواند مؤثرترین فرصتهای بازاریابی را شناسایی و آنها را به یک راهبرد بازاریابی موفق تبدیل کند.