vinesh وینش
vinesh وینش

 

سایت معرفی و نقد کتاب وینش همکاران

الی: بازخوانی نگاهی نو به رمانتیسم در شعر معاصر

شعر همواره یکی از ابزار مهم بیان احساسات انسانی بوده و در طول تاریخ، شاعران کوشیده‌اند تا مفاهیم عاشقانه، فلسفی، و اجتماعی را با زبان و بیانی ویژه به مخاطب منتقل کنند. سلمان مولایی در کتاب «الی...» که گلچینی از اشعار بیست ساله‌ی اوست و توسط نشر گنجور منتشر شده، نگاهی متفاوت و غنی به مفهوم عشق و رمانتیسم ارائه داده است. با این حال، برخی ویژگی‌های این مجموعه، مانند عنوان کتاب، چیدمان اشعار، و گستردگی زمانی سرایش، ممکن است واکنش‌های متفاوتی را در میان مخاطبان و محافل ادبی ایجاد کند. این مقاله در صدد است نگاهی تحلیلی به این اثر داشته باشد و نقاط قوت و چالش‌های آن را بررسی کند.

 

الی…

نویسنده: سلمان مولایی

ناشر: گنجور

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۴۰۲

تعداد صفحات: ۴۶۹

شابک: ۹۷۸۶۲۲۳۰۲۶۳۲۴

 

  این مقاله را ۴۰ نفر پسندیده اند

 

تهیه این کتاب


تاکنون 2 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

 

 

الی: بازخوانی نگاهی نو به رمانتیسم در شعر معاصر

 

 

شعر همواره یکی از ابزار مهم بیان احساسات انسانی بوده و در طول تاریخ، شاعران کوشیده‌اند تا مفاهیم عاشقانه، فلسفی، و اجتماعی را با زبان و بیانی ویژه به مخاطب منتقل کنند. سلمان مولایی در کتاب «الی…» که گلچینی از اشعار بیست ساله‌ی اوست و توسط نشر گنجور منتشر شده، نگاهی متفاوت و غنی به مفهوم عشق و رمانتیسم ارائه داده است. با این حال، برخی ویژگی‌های این مجموعه، مانند عنوان کتاب، چیدمان اشعار، و گستردگی زمانی سرایش، ممکن است واکنش‌های متفاوتی را در میان مخاطبان و محافل ادبی ایجاد کند. این مقاله در صدد است نگاهی تحلیلی به این اثر داشته باشد و نقاط قوت و چالش‌های آن را بررسی کند.

 

 

ویژگی‌های مثبت کتاب

 

1- یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های (الی)، استفاده‌ی شاعرانه و هنرمندانه از زبان و تصویر است. شعرهای این مجموعه حامل عمیق‌ترین عواطف انسانی هستند، در عین حال به لحاظ موسیقایی و زیبایی‌شناسی نیز ساختاری غنی و منسجم دارند. مولایی در این مجموعه با بهره‌گیری از زبانی صمیمی اما بسیار غنی، تصاویری بدیع و احساسی خلق کرده که خواننده را با خود همراه می‌کند. به عنوان نمونه، این تصویرها در یک بند از چهارپاره‌ی (آخرین شعر من، دوباره خونین است): (توی دست اش دو تا قناری بود، و کتابی که منتشر … هرگز، باز هم روی قفل در جا ماند…، پله ها را دوباره، بالاجبار).

ملاحظه می‌شود که در این بند، ترکیب قناری به عنوان نشانه‌ای از آزادی و زیبایی و عشق، با کتاب منتشر نشده به عنوان نشانه‌ای از ناکامی، و عدم تمرکز در بستر یک تجربه‌ی تکرارشونده و بی‌نتیجه از زندگی روزمره‌ی شاعر (جا گذاشتن مداوم کلید روی در و برگشتن بالاجبار برای برداشتن آن)، حسی از تعلیق در ناکامی ایجاد می‌کند و ترکیب بدیعی می‌سازد که عواطف خواننده را با خود درگیر می‌کند.

 

2- رمانتیسم در شعر فارسی، به‌ویژه در دوران معاصر، گاه دستخوش تکرار و سطحی‌نگری شده است اما مولایی در این مجموعه، نگاه تازه‌ای به این مفهوم دارد. او از عاشقانه‌های ساده فراتر می‌رود و عشق را در بستری از تأملات فلسفی، هستی‌شناسانه و اجتماعی قرار می‌دهد. به همین دلیل، الی را می‌توان اثری متفاوت از جریان‌های رایج شعر عاشقانه‌ی معاصر دانست. به عنوان مثال برای این ویژگی، قسمت کوتاهی از شروع شعر (خون خروشان خیال) را با هم مرور می‌کنیم.

در بند آغازین این شعر، شاعر می‌گوید: (رقص‌کنان آمده‌ام، بنگرید/ باده‌زنان آمده‌ام، بنگرید/ خون خروشان خیال‌ات خورم/ جان به دهان آمده‌ام، بنگرید). بیت دوم این بند، فضای احساسی عمیقی از درونی‌ترین تجربه‌های شاعر خلق می‌کند که عشق را در بستری از یک نظام معرفت‌شناختی از رنج و اشتیاق تصویر کرده است که با تعاریف کلاسیک رمانتیسم متفاوت است و تجربه‌ای مرزناپذیر و فراشخصی از عشق را به تصویر می‌کشد که فرد را به گونه‌ای شهودی و ویرانگر درمی‌نوردد.

خون به عنوان نماد توامان زندگی و مرگ در اینجا با خیال پیوند خورده و مرز واقعیت و وهم را در عشق مخدوش کرده است. همین امر باعث می‌شود که ما شدت عاطفی عشق، و سیالیت و عدم قطعیت و پویایی آن را در این شعر به طور همزمان درک کنیم.

در بند بعدی همین شعر (تا به کی این‌گونه فرو ریختن؟/ تا به کی از دار درآویختن؟/ این همه تن‌دادگی آخر بس است/ تا به کی از پنجره شب ریختن؟) ملاحظه می‌شود که هیجان، احساس، شهود و تفکر در کنار هم قرار گرفته‌اند و عشق، با هستی، درد و پرسش‌های وجودی پیوند خورده است. تجربه‌ی جدالی و هستی‌شناسانه و در عین حال تراژیک شاعر با معشوقش، خودش، جهان و حقیقت، و میدان نبردی که بین فروپاشی و تلاش برای ایستادگی (تنش میان پذیرش و عصیان) ایجاد می‌کند، همان ویژگی است که در غالب اشعار این مجموعه مشاهده می‌شود و آن را از عاشقانه‌های سطحی و معمولی، و همین‌طور از نگاه سنتی رمانتیسم متمایز می‌سازد.

به عنوان نمونه‌ای از عشق در بستر تأملات اجتماعی نیز شعر منطقه‌های نظامی را می‌توان نام برد که با این بند آغاز می‌شود: (دستم شکسته بود و دلم نیز … بی‌خیال/ من شاعری به شیوه‌ی من در عراقی‌ام/ گفتم مرا ببوس و دلت گفت: شب بیا/ من بوسه‌ی شکنجه‌گر گل‌نراقی‌ام)

 

3- نکته‌ی قابل‌توجه درباره‌ی این مجموعه، تأخیر بیست‌ساله‌ی شاعر در انتشار آثارش است. این امر را می‌توان نشانه‌ای از وسواس و دقت مولایی در انتخاب اشعار و احترام به مخاطب دانست. چنین رویکردی نشان‌دهنده‌ی تعهد شاعر به کیفیت و اصالت اثر است، چراکه بسیاری از شاعران، آثار خود را بدون گذراندن فرآیندی طولانی از پالایش و بازنگری منتشر می‌کنند. این تأمل و بازبینی طولانی‌مدت، نه‌تنها به بلوغ شعری شاعر کمک کرده، بلکه این امکان را فراهم آورده است که مجموعه‌ای گزیده و حساب‌شده به دست مخاطب برسد. این ویژگی کتاب را از بسیاری از مجموعه‌های شعری متمایز می‌کند که گاه به‌دلیل انتشار سریع، فاقد انسجام و عمق کافی‌اند.

 

4- چون این کتاب شامل اشعاری از بیست سال فعالیت شاعر است، مخاطب می‌تواند مسیر تکامل فکری و زبانی مولایی را دنبال کند. از نخستین اشعار که بیشتر تجربه‌گرایانه و احساس‌محور هستند مانند شعر آرزوهای یک دیوانه: (تمام فکر شاعر دیوانه/ در آمدن به آن جزیره‌ی ملموس است/ که هیچ ساکنی به جز تو ندارد/ تویی که رودخانه‌های خروشان/ نشانه‌های کوچکی از گیسوان تو هستند …)، تا آثار پخته‌تر که نشان‌دهنده‌ی تسلط و اشراف شاعر بر زبان و تصویرسازی‌اند و به نمونه‌هایی از آن‌ها در آیتم‌های قبل اشاره شد. در واقع، این مجموعه تصویری کلی از رشد یک شاعر در طول زمان ارائه می‌دهد.

 

 

چالش‌های کتاب

 

1- عنوان کتاب نخستین مواجهه‌ی خواننده با اثر است و می‌تواند نقش مهمی در جلب توجه مخاطب و محافل ادبی داشته باشد. الی عنوانی است که در نگاه اول ممکن است یک مجموعه‌ی عاشقانه‌ی ساده را تداعی کند، در حالی که محتوای آن فراتر از این تصور است. شاید انتخاب نامی که می‌توانست عمق فلسفی و ادبی اثر را بهتر منعکس کند، در دیده شدن بیشتر کتاب مؤثرتر می‌بود.

البته این انتخاب از جانب شاعر عمق فلسفی دارد چرا که همانطور که در مقدمه کتاب به قلم نگارنده آمده، این عنوان از فیلم آخرالزمانی (کتاب الی) الهام گرفته شده است ولی بعید است مخاطب در مواجهه‌ی اولیه با عنوان چنین احتمالی را در نظر بگیرد و به سمت و سوی برداشتی مستقیم‌تر (مانند الی، به عنوان یک اسم خاص) نرود. برداشت مستقیمی که از زاویه‌ای دیگر می‌تواند نشانه‌ی صمیمیت و ارتباط بی‌واسطه‌ی شاعر با مخاطب نیز باشد.

 

2- تنوع زمانی اشعار، در کنار مزیت‌هایی که در انعکاس سیر تکامل شاعر دارد، از جنبه‌ای دیگر چالش‌هایی را ایجاد می‌کند. اشعار، علی‌رغم کیفیت بالای هر یک، از نظر سبک و لحن بسیار متفاوتند. این مسئله باعث می‌شود که خواننده در برخی مقاطع احساس کند که با گزیده‌ای از اشعار پراکنده روبه‌روست در حالی که شاعر هدف یکپارچه ای را در تمام این اشعار مد نظر داشته و دنبال کرده است.

 

3- چیدمان اشعار در این مجموعه بر اساس تاریخ سرایش صورت گرفته است، که باعث شده قالب‌های شعری متفاوتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. در نتیجه، خواننده در مسیری خطی حرکت نمی‌کند، بلکه میان غزل، سپید، نیمایی، چهارپاره و قالب‌های دیگر در نوسان است. این موضوع از سویی باعث جذابیت مجموعه برای خوانندگان منعطف‌تر می‌شود، اما از سوی دیگر ممکن است برای برخی مخاطبان که انتظار یک مجموعه‌ی یکدستی را از نظر قالب اشعار دارند، چالشی در تجربه‌ی خواندن ایجاد کند.

 

4- به دلیل تنوع سبکی، محتوایی و زمانی، الی گروه مشخصی از مخاطبان را هدف قرار نداده است. این موضوع باعث می‌شود که کتاب برای طیف وسیعی از خوانندگان جذاب باشد، اما در عین حال، ممکن است برخی مخاطبان بالقوه را مردد کند. برای مثال، خواننده‌ای که به شعر کلاسیک علاقه دارد، ممکن است با اشعار سپید و آزاد این کتاب ارتباط کمتری برقرار کند و بالعکس.

 

5- این مجموعه از نظر حجم به اندازه‌ی یک دیوان کامل است لذا در شرایطی که بسیاری از خوانندگان به دنبال مجموعه‌های گزیده‌تر و کوتاه‌تر و ارزانتر هستند، این امر می‌تواند بر میزان استقبال از کتاب تأثیر بگذارد. شاید اگر این مجموعه در قالب چند کتاب مجزا منتشر شده بود، دسترسی مخاطبان به آن آسان‌تر می‌شد.

 

6- یکی از عواملی که می‌تواند بر میزان دیده شدن و شناخته شدن یک کتاب تأثیرگذار باشد، میزان تعامل شاعر با فضای ادبی و معرفی اثر خود به مخاطبان است. سلمان مولایی، برخلاف بسیاری از شاعران معاصر، تمایل چندانی به حضور در محافل ادبی ندارد و تنها به انتشار آثارش در یک سایت ادبی بسنده کرده است.

این درونگرایی، هرچند نشان‌دهنده‌ی تمرکز شاعر بر کیفیت اثر و عدم وابستگی او به فضای تبلیغاتی است، اما می‌تواند موجب شود که حتی مخاطبان حرفه‌ای‌تر نیز با این مجموعه کمتر آشنا شوند. در دورانی که معرفی و تبلیغ آثار نقش مهمی در دیده شدن آن‌ها دارد، نبود تعامل گسترده‌ی شاعر با جامعه‌ی ادبی می‌تواند عاملی در کاهش میزان توجه به این کتاب، علی‌رغم ارزش ادبی بالای آن، باشد.

 

 

نتیجه‌گیری

 

الی به زعم نگارنده، اثری ارزشمند و قابل‌توجه در شعر معاصر فارسی است که هم از نظر زبانی و هم از نظر محتوایی، در سطحی بالاتر از بسیاری از آثار مشابه قرار دارد. نگاهی تازه به رمانتیسم، غنای زبانی، و تنوع تصویری از ویژگی‌های بارز این مجموعه است. اما برخی ویژگی‌های آن، مانند عنوان کتاب، چیدمان اشعار، گستردگی زمانی،  و ناشناخته بودن شاعر به دلیل تعامل کمتر با محافل ادبی، ممکن است برای برخی از خوانندگان چالش‌برانگیز باشد. با این همه اگر مخاطب به این مجموعه به صورت  سیر و سفری در شعر  نگاه کند، با لذت  عمیقی از خواندن شعر و مواجهه با نگاهی نو در مکتب رمانتیسم رو به رو خواهد شد.

 

 

 

 

شعر

 

نوشته‌های مرتبط

7 دیدگاه در “الی: بازخوانی نگاهی نو به رمانتیسم در شعر معاصر

  1. رهگذر48 می گوید:

    سلمان مولایی نسخه‌ خاصی از یک انسان شریف و آگاه ست که هیچ وقت و هیچ وقت نه خودش و نه شعرش تکرار نخواهد شد
    الی … تجسم عشق و زیبایی محض است
    🤍

    • FARIBA NOORI
      FARIBA NOORI می گوید:

      با درود به رهگذر 48، دوست عزیزی که نمی‌شناسم اما از خواندن همین دیدگاه می‌توانم متوجه شوم که از طرفداران و دوستداران شاعر و قلمشان هستند. به شخصه فکر می‌کنم وجود چنین طرفدارانی برای هر هنرمندی می‌تواند بسیار انگیزه‌بخش و مشوق باشد لذا طرفداران ، سرمایه‌های اصلی هر هنرمند هستند. به همین جهت من با اجازه، نقدی بر همین دو سطر نگاه ارزشمند شما می‌نویسم که فکر می‌کنم بیان درستی است اما در نقاطی نیازمند تعدیل است. بی‌شک، سلمان مولایی شاعری است که در مجموعۀ شعرهای خود آگاهی و دقت ویژه‌ای را به نمایش گذاشته است. در مجموعۀ الی، این ویژگی را می‌توان در نگاه ژرف شاعر به عشق، زبان، و هستی و مسائل اجتماعی مشاهده کرد. شعرهای این مجموعه چنانکه در متن مطلب حاضر هم اشاره شده است حامل عمیق‌ترین عواطف انسانی هستند که شرافت و انسانیت و آگاهی شاعر را در خود بارور کرده‌اند. همچنین این اشعار از نظر ساختاری و محتوایی نیز گواهی بر اندیشه‌ی عمیق و سبک منحصر به‌ فردِ خود او هستند.با اینحال، هر اثر ادبی در بستر تاریخ و در گفت‌وگویی مداوم با سنت‌های پیشین و جریان‌های هم‌زمان خود معنا می‌یابد و رشد می‌کند. منحصر‌به‌فرد بودن شاعر را می‌توان در شیوه‌ی خاص مواجهه‌اش با زبان، فرم، و مضامین مختلف جستجو کرد، اما این منحصر به فرد بودن به واسطۀ اشراف بر ادبیات گذشته سرزمین خود و دیگر ملل، در کنار خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فردی، و نیز درک درست از زمانۀ خویشتن به دست می‌آید. اگر به همین مجموعۀ الی دقت کنیم، در جای جای آن وفاداری و اشراف شاعر را به پیشینه ادبی و همچنین آگاهی و دانش وی را در ارتباط با جریان‌های معاصر شعری، و وقایع روز می‌توانیم ببینیم. به همین دلیل، نگارندۀ این سطرها با شما کاملا موافق است که می‌توان از ویژگی‌های برجسته‌ی این کتاب و شاعرش (مانند شفافیت فکری، صلابت زبانی و اصالت تجربه‌ی شاعرانه‌اش) سخن گفت، اما شاید جمله‌ای مانند «هیچ وقت و هیچ وقت تکرار نخواهد شد» ، که از یک سو خلوص و پاکی باور شما را به عنوان یک طرفدار می‌رساند و زیبا و ارزشمند است؛ از سوی دیگر به لحاظ نقد علمی آثار ادبی نیاز به دقت بیشتری برای تعدیل در بیان داشته باشد، چرا که هر اثر، در کنار ارزش‌های یگانه‌اش، در امتداد و در تأثیر متقابل با سایر آثار ادبی دیده می‌شود و مجموعۀ ارزشمند الی و شاعر گرانقدرش نیز از این امر مستثنی نیستند. اتفاقا توجه به این موضوع، یکی از دلایل رشد و تعالی پیوستۀ شاعر در همین مجموعه بوده، و اصرار و مداومتی که در این راه نشان داده‌اند چشم‌انداز روشن رشد و تعالی مداوم ایشان در حوزۀ شعر است. از همراهی و درج دیدگاه صمیمانه‌تان بسیار سپاسگزارم.

    • FARIBA NOORI
      FARIBA NOORI می گوید:

      با درود به وینش عزیز، سایتی که در همین مدت کوتاهی آشنایی‌ام با آن درک کرده‌ام که یک منبع بسیار قابل اعتماد برای کتاب‌خوانان است. تنوع در موضوعات، تنوع در نویسندگان با آراء و نگاه‌ها و پیش‌زمینه‌های مختلف دانش و تجربه، انتخاب کتاب‌های جدید، نقد و بررسی و حمایت از آثار خوب صرفنظر از شناخته شده یا ناشناخته بودن مولف آن، مطالب جالبی مانند پرونده‌هایی که از جوانب مختلف به یک موضوع می‌نگرند و کتابهای مرتبط با آن را معرفی می‌کنند، توجه به وقایع و مناسبت‌ها مانند روز جهانی زن و مطالب ارزنده‌ای که در آن روز منتشر شد، توجه به ادبیات داستانی، توجه به اخبار ادبی، سرگرمی‌ها و … همه و همه یک سایت خوب و پویا و مطمئن برای لذت بردن از اوقات مطالعه در آن و رسیدن به بینشی جدید در هر مطلب را برای مخاطبان آن فراهم کرده است که بسیار ارزشمند و ستودنی و مایۀ دلگرمی اهل قلم است.

    • FARIBA NOORI
      FARIBA NOORI می گوید:

      با درود به مانی مولایی عزیز
      و سپاس فراوان از درج دیدگاه کوتاه و روشنی که هم بیانگر عواطف و حمایت خانوادگی از یک هنرمند است و بدان سبب زیباست، و هم بیانگر نگاه درست به پدیدۀ رشد و تعالی در آثار یک هنرمند و توقف‌ناپذیر بودن آن بوده، و از آن روی قابل تأمل است. به عنوان ناقد و ناشر این مجموعه، می‌توانم بگویم موفقیت روزافزون شاعر در همین مجموعه نیز به روشنی قابل مشاهده است و به سبب ویژگی‌هایی مانند دانش ادبی و استعداد و تمرکز شاعر بر چه گفتن و چگونه گفتن در شعر، تلاش، انگیزه و استقامت خودش برای تعالی، عمل‌گرایی و داشتن برنامۀ دقیق برای رسیدن به بهترین کیفیت خود و بهترین کیفیت اثر، توانایی ارزیابی درست و ناقدانۀ خود در پایان خلق هر اثر ، و خواننده و شنوندۀ خوب بودن برای نقد و نگاه و تحلیل ناقدان و دیگر خوانندگان، چشم‌انداز روشنی نیز برای موفقیت‌ و تعالی روزافزون در آینده دارد. تنها نکته‌ای که فکر می‌کنم این موفقیت‌ها را تسریع و تسهیل خواهد کرد، انعطاف‌پذیری و سازگاری شاعر با شرایط محیطی، و حضور ایشان در محافل ادبی و برقراری تعاملات و ارتباطات موثر با مشتاقان شعر معاصر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *